۱۳۹۹-۰۳-۰۶

3 خرداد/ فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس( 1361ه.ش)

بلافاصله پس از عملیات فتح‌المبین در 10/1/1361 جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه تشکیل، و به کلیه یکانها ابلاغ شد که طی دو هفته آینده بازسازی یکانها و طرح‌ریزی عملیات آتی را انجام داده و نتیجه را اعلام کنند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، متشکل از نیروی زمینی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماموریت دارند که در ساعت( س) روز( ر) در منطقه عمومی جنوب رودخانه کرخه و غرب رودخانه کارون تک نموده و ضمن انهدام نیروهای موجود دشمن و آزادسازی شهرهای خرمشهر و هویزه خط مرز بین‌المللی را تامین کنند و از حمله مجدد احتمالی به کشور اسلامی جلوگیری نمایند.
برای عملیات دو راه کار پیشنهاد شده بود. نخستین راه‌کار تهاجم به دشمن با اتکاء به جاده اهواز- خرمشهر و با استفاده از شبکه‌های جاده‌ای منطقه بود و دیگری تهاجم به دشمن با عبور از رودخانه کارون. سرانجام با توجه به ماموریت و وضعیت زمین، استعداد نیروی خودی و وضعیت دشمن، راه کار دوم که عبور از رودخانه کارون و تامین سرپل و استقرار نیروی کافی در غرب رودخانه و ادامه بی‌درنگ عملیات انتخاب شد.
سرانجام عملیات بیت‌المقدس در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات(( بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاصم الجبارین، یا علی ابن ابیطالب)) از سوی فرماندهی قرارگاه کربلا، آغاز شد. شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به طور جداگانه، پیام‌هایی را به وسیله بی‌سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.
عملیات بیت‌المقدس را به چهار دوره زمانی می‎‌توان تقسیم نمود:
مرحله اول: از روز 9 تا 16 اردیبهشت
مرحله دوم: از 17 تا 21 اردیبهشت
مرحله سوم: از 22 تا 31 اردیبهشت
مرحله چهارم: از 1 تا 4 خرداد 1361
در ساعت 11 صبح روز 3 خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایران و نیروهای عراق در شمال نهر خین جریان داشت و دشمن در صدد بود تا هر طور شده حلقه محاصره خرمشهر را بشکند، رزمندگان ایرانی از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند. دشمن در ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد که آن هم به سرعت در هم شکسته شد. سرانجام در ساعت 12 قوای ایران از سمت شمال و شرق نیز وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که 24 ساعتدر محاصره کامل قرار داشتند راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته شدن نداشتن، به همین جهت واحدهای عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
در ساعت 2 بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران بر فراز(( مسجد جامع)) و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد پس از 578 روز( 19 ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.
اهمیت فتح خرمشهر:
فتح خرمشهر از دو جهت حائز اهمیت خاص بود:
اول اینکه با این پیروزی بزرگ، جنگ وارد مرحله نوینی شد و قوای اسلام با تهاجمات کوبنده خود مرحله به مرحله پیروزی‌های تازه‌ای را به ملت مسلمان ایران و همه ملت‌های مسلمانی که عاشق و شیفته انقلاب اسلامی هستند و چشم امید به این نهضت دوخته‌اند، هدیه کرد.
دوم اینکه این فتح عظیم باعث شد آمریکای جهانخوار و سایر قدرت‌های استعماری حساب کار خود را بکنند و از موضع تهاجم و حمله، به موضع دفاع بیفتند.
منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید