۱۳۹۹-۰۳-۰۶

7 خرداد/ افتتاح اولین تا دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی در نگاه مردم ایران، محلی است برای تدوین نظام ارزشی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران و تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای كلیه‌ی نیازهای جامعه در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی ، قضایی وهر چیز كه به زندگی فردی و عمومی مربوط می‌شود و به قانون نیاز دارد. نظام قانونی غنی،  قوی وپرمایه‌ای كه بتواند پاسخگوی همه نیازها باشد وهمه ‌ی روزنه‌های بی‌قانونی را ببندد، با مسائل روز به صورت فعال برخورد كند  وباآگاهی كامل،اشراف بروضعیت جامعه،آینده‌نگری ودلسوزی،به تهیه وتصویب قوانین لازم برای حل مشكلات مردم بپردازد.
درسال 1359 شمسی، اولین دوره‌ی مجلس درمیان شور و شوق عمومی مردم افتتاح شد.افتتاح مجلس،  یكی ازمهمترین دلایل احترام به قانون واهمیت دادن به رأی ونظرمردم درنظام جمهوری اسلامی است ووجودمجالس قانونگذاری درهركشوری،حكایت ازوجود آزادی درنظام حكومتی آن می‌كند،به همین منظور،هفتم خرداد ماه به عنوان روز " قانون " نامگذاری شده است.
قانون در نظامهای سیاسی كه دارای مجلس یا مجالس قانونگزاری هستند، عبارت است از قاعده‌ای حقوقی، كه در یك متن مصوب، بیان و وضع می‌شود و به مرحله اجرا درمی‌آید و باید دستور اجرای آن توسط رئیس قوه مجریه صادر شود و جهت اطلاع عموم مردم در روزنامه‌های رسمی كشور منتشر گردد.
مهمترین ویژگی قانون، كلیت و عمومیت داشتن آن است؛ هیچ كس نمی تواند خود را از شمول اجرای قانون مستثنی سازد.
قانون در نظام جمهوری اسلامی
در نظام جمهوری اسلامی ایران ، نقش اصلی و نهایی بر عهده‌ی مردم است . نقش مؤثری كه این نظام به مردم داده است، خود نمونه بارزی برای ملل تحت ستم شده است. در جمهوری اسلامی، برقراری  حكومتقانون،یكخواسته‌یجدیوهدفاساسیاست. امانبایدفراموشكردكهدستیابیبهحكومتقانون،محتاجپیگیریومراقبت است و راه پر فراز و نشیبی جهت استقرار حكومت قانون وجود دارد. از نظر برخورد قوای سه گانه با قانون نیز نكاتی  قابلذكراست:
قوه‌ی مجریه باید مجری و حافظ قانون باشد. سلب اعتبار قانون در میان مردم از لحظه‌ای آغاز می شود كه دولتمردان موجب تخطی و تجاوز از قانون شوند.
مهمترین نقش قوه‌ی قضائیه، برقراری سیادت قانون در تمام شؤون كشور است. قوه قضائیه باید با جدیت كامل از قانون‌شكنی صاحبان قدرت جلوگیری كند.
قوه مقننه نیز باید بر اجرای مصوبات خود كاملاً نظارت داشته باشد. قوه مقننه یكی از سه قوه‌ی حاكم در جمهوری اسلامی ایران است كه بخش مهمی از حقوق اساسی، مرتبط با آن است؛ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، نقطه‌ی اصلی این قوه‌اند. این موارد در اصل 57 و 58 قانون اساسی ذكر گردیده است. درجمهوری اسلامی، محور اساسی حاكمیت ملت از طریق نمایندگانی اعمال می‌شود كه درمجلس اجتماع می‌كنند و درباره امورمملكت ضوابطی را وضع می‌نمایند .
امام (ره) در پیام خود به اولین دوره مجلس فرمودند:
((مجلس مقدس جمهوری اسلامی، كه اولین مجلس جمهوری اسلامی و اولین مجلس است كه با انتخابات آزاد انجام گرفت، گشایش می‌یابد و من امیدوارم كه این مجلس به بركت این روز مبارك " روز ولادت علی علیه السلام" مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و كشور اسلامی باشد... بنابراین، اساس مجلس با چنین بینش و خواسته هایی تشكیل شد كه ملت مسلمان ایران به پای آن خون دادند... شما دوستان محترم، نماینده‌ی ملتی هستید كه جز به اسلام بزرگ وعدالت الهی اسلامی فكر نمی كند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است كه در طول سلطنت  ظالمانه وغاصبانه‌ی رژیم شاهنشاهیازآنمحرومبودند)).
منبع: سایت تبیان
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید