۱۳۹۹-۰۳-۱۳

11خرداد/ روز جهانی بدون دخانیات

چنین روزی در بین کل کشورهای جهان ، به منظور دفع خطرات و مضرات سیگار و دخانیات به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است.

پیشینه مصرف دخانیات به طور تخمینی درحدود ده هزار سال پیش می‌رسد. در چین و یونان باستان، بر اساس نوشته‌های تاریخ نویسان و آثار حكاكی شده، از تنباكو و توتون به عنوان گیاهی داروئی یاد شده است. پژوهشهای انجام شده نشان می‌دهد كه اكثر معتادان، سیگار مصرف می‌كنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع كرده‌اند. بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوب می‌شود. مصرف سیگار، نخستین قدم به سوی اعتیاد است. سیگار، زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر بوده و مادر اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. مصرف دخانیات مثل سیگار، پیپ، چپق و قلیان نه فقط اعتیاد روانی، بلكه اعتیاد جسمانی نیز ایجاد می‌كند.
اعتیاد، از جمله اعتیاد به سیگار، نوعی خودكشی و مرگ تدریجی است. هر پك سیگار، پس از هشت ثانیه جذب خون می شود. هر نخ سیگار حدود ده پك است. شخصی كه روزانه یك پاكت سیگار مصرف می كند، دویست بار مورد تقویت، در راستای ادامه مصرف سیگار، قرار می‌گیرد.
سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی دخانیات هشدار داد كه در هر شش و نیم ثانیه یك تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران حدود 10 میلیون نفر از افراد بالای 15 سال كشور سیگار می‌كشند كه حدود 12 درصد این جمعیت است كه با در نظر گرفتن حدود دو میلیون نفر مصرف كننده سیگار و قلیان در گروه سنی 13 تا 15 سال بین 10 تا 12 میلیون نفر در كشور مصرف كننده دخانیات هستند.
84 درصد سیگاری‌ها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می‌کنند و جالب تر آن است که بدانیم حتی در کشورهاى توسعه یافته نیز طبقات پایین جامعه بیشترین مصرف سیگار را دارند و بیشترین بار اقتصادى و بهداشتی سیگار را بر دوش می‌کشند. بدین ترتیب سیگار با گسترش فقر چرخه‌اى را ایجاد کرده است که در دنیاى جهانی شده امروز، روز به روز مستحکم تر شده و از مرکز به پیرامون در جهان معاصر در حال تکرار است.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید