۱۳۹۹-۰۳-۱۳

14 خرداد/ رحلت امام خمینی( ره) رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

حضرت امام خمینی( ره) خورشید فروزان عالم اسلام و ستاره درخشان عالم عرفان، سرور مجاهدان راه حق در قرن اخیر، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پس از سال‌ها مبارزه در راه حق و متجلی ساختن اسلام حقیقی در میان جوامع اسلامی و بشری و ستیز دائم با کفر و استکبار جهانی، در شامگاه 13 خرداد 1368 به ملکوت اعلی پیوست.

 در پی ارتحال جانکاه حضرت امام خمینی( ره) اولین اطلاعیه از سوی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد آقا خمینی، فرزند بزرگوار امام صادر شد و این واقعه عظیم و مصیبت‌بار به اطلاع عموم رسانیده شد. در پی ارتحال امام خمینی( ره) این بزرگترین رهبر قرن، نه تنها مردم ایران بلکه مسلمانان سراسر جهان در سوگ نشسته و به عزاداری پرداختند. میلیونها نفر عزادار و شیفته امام در 15 خرداد در مصلای بزرگ تهران گرد آمدند و همچو پروانه بر گرد شمع وجود رهبر خویش سوختند و با پیر و مرشد خویش وداع کردند. در این مراسم غم‌انگیز که عظیم‌ترین و شورانگیزترین مراسم بود، مردم بی‌تابانه به سر و سینه خود زدند و در غم از دست دادن رهبر و مراد خویش ناله سر دادند.
سرانجام در یک همایش تاریخی و بی‌نظیر که از صبح 16 خرداد بعد از اقامه نماز میت به امامت مرحوم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی آغاز شد ملت مسلمان و عزادار ایران با غم و اندوه وصف ناشدنی به دنبال پیکر مراد خویش تا بهشت زهرا حرکت کردند و بعد از ساعت‌ها تاخیر که به علت ازدحام بیش از حد مردم به وجود آمده بود، سرانجام در ساعت شانزده و سی دقیقه بعد از ظهر پیکر پاک و مطهر ایشان به خاک سپرده شد و مقبره ایشان در کنار تربت پاک شهدا میعادگاهی برای تجمع عاشقان و دوستداران ولایت و شیفتگان انقلاب اسلامی شد.
منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید