۱۳۹۹-۰۳-۱۳

16خرداد/ روز جهانی محیط زیست

در سال 1972 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب ماده ‌ای، پنجم ژوئن هر سال مقارن با شانزدهم خرداد را روز جهانی محیط زیست اعلام کرد که هدف از آن افزایش آگاهی مردم برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسوولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌‌های زیستی ‌جانوری است.

حفاظت از محیط زیست و منابع آب و خاک از دغدغه‌های جدی جوامع بشری است زیرا بدون محیط زیست سالم، زندگی در روی کره خاکی امکان پذیر نیست.
آلودگی‌های ناشی از مواد پلاستیکی و بویژه کیسه های نایلونی از آسیب‌هایی است که بی توجهی به آن می‌تواند پیامدهای منفی جبران ناپذیری برجا گذارد.
بر اساس مطالعات انجام شده، تجزیه پلاستیک در محیط‌های آبی ممکن است تا صدها سال به طول انجامد. پژوهش‌ها نشان می دهد متوسط طول عمر مفید یک کیسه پلاستیکی در دست مصرف کننده 12 تا 20 دقیقه است در حالی که مدت زمان لازم برای تجزیه آن به شکل دقیق، قابل تخمین نیست. سالانه افزون بر 150 میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود که متاسفانه بخش اندکی از آن یعنی چیزی حدود 10 درصد بازیافت و بقیه در طبیعت رهاسازی یا دفن می‌شود و یا از طریق رودخانه ها وارد دریا می‌گردد که در تمام این موارد خسارت‌های بسیاری برای محیط زیست به دنبال دارد.
تجزیه مواد پلاستیکی در طبیعت، بسیار زمان بر است بطوری که مواد پلاستیکی تولید شده از ابتدا تاکنون همچنان تجمیع شده و هنوز تجزیه نشده اند.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید