۱۳۹۹-۰۴-۰۲

6تیر/روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

(( این مواد مخدر مایه فساد است، فساد را باید برداشت تا دیگران اصلاح شوند. هر عقلی و هر عاقلی این معنا را تصدیق دارد كه با این طور فسادها كه جوانهای ما را تقریباً به نیستی می‌كشاند، باید مبارزه بشود)) . امام خمینی (ره)

كنفرانس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر از تارخ 17 تا 26 ژوئن 1987 ، در شهر« وین » به منظور ابراز عزم سیاسی ملّتها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز و شوم مواد مخدر تشكیل شد و در آن سندی با عنوان C.M.O به تصویب رسید. این سند خط مشی همه جانبه اقدامات را در امر كنترل مواد مخدر مشخص و آنان را متعهد نموده است تا اقدامات بین المللی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند .در این كنفرانس، سندی در چهار فصل تنظیم گردید كه بیش از 35 مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش ، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادین به دامن اجتماع و معالجه آنان، ریشه كنی مزارع غیر مجاز خشخاش، نابودی شبكه های عمده قاچاق مواد مخدر، همكاری‌های حقوقی كشورها و ... را در خود جای داده است. این سند در 26 ژوئن، مصادف با 5 تیر ماه تصویب شد و سالروز تصویب این سند به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام گردید .
بر اساس برخی اسناد موجود، سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر حدود 4000 سال پیش از میلاد برآورد شده است .در ایران دولت‌های استكباری و در رأس آنها انگلیس، همزمان با رسوخ در اركان، مواد مخدر را رواج دادند كه حتی برخی از شاهان صفوی نیز به آن روی آورده  و معتاد شدند .
با شروع حكومت قاجار، بر مبنای سیاست انگلیس كه خواهان تضعیف همسایگان هندوستان بود، تریاك‌كشی چنان در ایران رواج یافت كه حتی تصویر " ناصرالدین شاه " را همانند نقش سكه بر حقه‌های وافور منقوش ساختند و به آن رسمیت بخشیدند و در همین ایام نیز كشت  خشخاش را ترویج كردند و برای اولین بار در " ماهان ِ كرمان " مرغوب ترین نوع این محصول را كاشتند .
در زمان حكومت سلسله پهلوی، سطح زیر كشت تا میزان 33000 هكتار افزایش یافت و علاوه بر تریاك‌های سناتوری كه اسباب عیش طبقه اشراف و ثروتمندان، و كلا و نمایندگان مجلس، درباریان و خوانین بود، برای اولین بار مرزهای كشور به روی هروئین گشوده شد و از حدود سال 1340 جوانان این مرز و بوم در معرض یكی از مهمترین توطئه های قدرتمندان ( مواد مخدر ) قرار گرفتند و ایران كه در مسیر ترانزیت مواد مخدر آسیا به  اروپا قرار دارد، بزرگترین لطمات را متحمل شد. استكبار جهانی كه  شكست عظیمی را از انقلاب اسلامی متحمل شده بود جهت غوطه ور كردن جوانان كشور در دام اعتیاد، با توطئه‌ای حساب شده توزیع مواد مخدر را در ایران افزایش داد .
مبارزه با قاچاق مواد مخدر با رهنمودهای امام رحمةالله و با همّت جوانان مسلمان در قالب كمیته‌های انقلاب اسلامی آغاز شد. این مبارزه، با تشكیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1367 و تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 19/5/68 به تدریج شكل سازمان یافته به خود گرفت و با ادغام نیروهای انتظامی موج فزاینده‌ای به خود گرفته است و ستاد مبارزه با مواد مخدر كه ریاست آن را رئیس جمهور بر عهده دارد، هماهنگی لازم را در زمینه ادامه این مبارزه انجام می‌دهد .
در حال حاضر در كشور یك میلیون و 200 هزار نفر معتاد وجود دارد و 800 هزار نفر نیز به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می‌كنند .فقر، بیكاری، سرخوردگی اجتماعی و جدایی والدین از عوامل اصلی گرایش به مواد مخدر هستند .
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید