۱۳۹۹-۰۴-۰۲

نسخ خطی روایت‌گر حضرت معصومه(س) در گنجینۀ رضوی

نسخه‌های خطی ارزشمندی با موضوع حضرت معصومه(س) در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی موجود است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی در این باره توضیح داد: نسخه‌های خطی نفیسی که در آنها به حضرت معصومه(س) پرداخته شده، شامل زیارت‌نامه، احوالات حضرت و سرگذشت‌نامۀ ایشان، در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از مهم‌ترین این نسخه‌ها، دست‌نوشته‌ای قدیمی از زیارت حضرت معصومه(س) است که در قرن سیزدهم هجری قمری کتابت شده است.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی ادامه داد: این نسخه با عنوان «زیارات امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و...» شامل زیارت‌نامه‌‌ها و ترجمۀ آن است که به زبان فارسی و عربی به خط نسخ و نستعلیق در اوراق 9 سطری کتابت شده است.
وی به نسخۀ نفیس دیگری با عنوان «حجج الرضویه» اشاره کرد که شامل یک مقدمه، هشت باب و یک خاتمه بوده و فصلی از آن، به احوال حضرت فاطمۀ معصومه(س) و سرگذشت‌نامۀ ایشان اختصاص یافته و نسخه، از سوی مؤلف به مظفّرالدین‌شاه قاجار اهدا شده است.
فاضل هاشمی دربارۀ این اثر دست‌نویس اضافه کرد: این نسخه که فهرست تفصیلی ابواب و فصول در ابتدای آن آمده است، به زبان فارسی در ماه رجب 1314 قمری به دست «اسماعيل‌بن محمد شريف شاهرودي» تألیف و به قلم «یحیی‌بن محمدباقر تفریشی» در همان سال به خط نسخ 16 سطری بر کاغذ نخودی آهارمهره کتابت شده است.
گفتنی است که گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی، دارای مجموعه‌های منحصر‌به‌فردی از کتب علمی، فرهنگی، تاریخی و هنری بوده و پیوسته کانون توجه بسیاری از دانش‌پژوهان، نسخه‌شناسان و مشتاقان علم و دانش بوده است که در حال حاضر به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی، بسیاری از این نسخه‌ها از طریق پورتال کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir قابل دسترسی است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید