۱۳۹۹-۰۴-۱۰

دهۀ کرامت و رونمایی از 8 رویداد مهم سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

در پنجاه‌و‌هشتمین برنامۀ «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی» از هشت رویداد فرهنگی مهم سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، پنجاه‌و‌هشتمین برنامۀ «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی» با حضور رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، حجت‌الإسلام مهدوی‌مهر، و مدیران ارشد سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به رونمایی از هشت رویداد مهم فرهنگی این سازمان که به مناسبت دهۀ کرامت تدارک دیده شده بود اختصاص یافت.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: رونمایی از فاز آزمایشی بازدیدِ مجازیِ موزة قرآن و نفایس، موزۀ هدایای مقام معظم رهبری و تالار آثار استاد فرشچیان از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.
حجت‌الإسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی افزود: از طریق این فناوری کارامد که در راستای خدمات‌رسانی بهتر به مراجعین انجام شده است، فرد می‌تواند ضمن حس حقیقی حضور در محل موزه، تصویر اشیای موزه‌ای را بهتر و بیشتر از حضور حقیقی در مکان موزه و با کیفیت بالای تصویر با جزئیات مشاهده کند.
در این برنامه از بیست‌ونهمین جلد از فهارس نسخ خطی گنجینۀ رضوی با موضوع کیمیا و صنعت نیز رونمایی شد. حسینی در این باره افزود: در این اثر که اسفندماه 1398 منتشر شد، 800 نسخۀ خطی فارسی و عربی معرفی شده و در تهیۀ آن همۀ قواعد فنی و استاندارد فهرست‌نویسی رعایت شده است.
رونمایی از پایگاه آرشیو دیجیتال نشریات با محوریت مطبوعات تولیدشده در آستان قدس رضوی، از دیگر برنامه‌های این نشست فرهنگی بود. حسینی در این باره اضافه کرد: این پایگاه شامل 150 عنوان و بیش از 15هزار روزنامه، مجله و ویژه‌نامه است.
رونمایی از تمبر سه‎شنبه‎های علمی‌فرهنگی نیز یکی دیگر از این ویژه‌برنامه‌ها بود. طی این حرکت، از 16قطعه تمبر با تصویر تعدادی از نفایس رونمایی‌شدۀ گنجینۀ رضوی پرده‌برداری شد.
رونمایی از قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مضجع نورانی امام رضا(ع) از جنس ابریشم و گلابتون، رونمایی از ایستگاه مطالعاتی نسخه‏های خطی دیجیتال رضوی، افتتاح 5 ایستگاه مطالعۀ دیجیتال در کتابخانه‎ها و مراکز اطلاع رسانی به‌صورت آنلاین و رونمایی از پایگاه موضوعی کریمۀ اهل‌بیت حضرت معصومه(س) در کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس، دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
گفتنی است که در کنار رونمایی از این رویدادهای فرهنگی، از برخی منشورات تولید‌شده در مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی از جمله شرکت به نشر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، معاونت تبلیغات اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و... نیز در قالب نمایشگاه کتاب رونمایی شد.
این مراسم از طریق سایت کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس https://digital.aqr.ir/ و درگاه اینترنتی موزه آستان قدس به آدرس https://museum.razavi.ir/ قابل مشاهده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید