۱۳۹۹-۰۴-۱۲

10تیر/روز بزرگداشت صائب تبریزی

میرزا محمدعلی صائب تبریزی، بزرگترین غزل‌سرای قرن یازدهم هجری و معروفترین شاعر عهد صفویه است. وی در حدود سال 1000 هجری یا یکی دو سال بعد از آن در تبریز زاده شد.

پدراو تاجری معتبر بود و خانواده صائب جزء هزار خانواری بودند که به دستور شاه عباس اول صفوی از تبریز کوچ کرده و در محله عباس‌آباد اصفهان ساکن شدند، و این مردم را تبارزه( تبریزی‌های) اصفهان می‌نامیدند.
صائب در اصفهان به آموختن علوم عصر پرداخت. در جوانی به حج رفت و در بازگشت به مشهد سفر کرد. صائب در سال 1034 ه.ق از اصفهان عازم هندوستان شد و بعد به هرات و کابل رفت. حکمران کابل، خواجه احسن الله مشهور به ظفرخان، که خود شاعر و ادیب بود، مقدم صائب را گرامی داشت. ظفر خان پس از مدتی به خاطر جلوس شاه جهان، عازم دکن شد و صائب را نیز همراه خود برد.
در سال 1042 ه.ق صائب به ایران بازگشت و در اصفهان اقامت نمود. شاه عباس دوم صفوی به او مقام ملک‌الشعرایی داد. صائب تبریزی شاعری کثیرالشعر بود، تعداد اشعار صائب را از شصت هزار تا صد و بیست هزار بیت گفته‌اند. آثار صائب جز سه چهار هزار بیت قصیده و یک مثنوی کوتاه و ناقص به نام قندهارنامه و دو سه قطعه، همگی غزل است. صائب سبکی را به کمال رساند که چند قرن بعد از او سبک هندی نامیده شد. در شعر او تمثیل، لطافت اندیشه و کاربرد صور خیال دیده می‌شود. او غزل را در هر موضوعی به کار برده است. صائب هشتاد سال زندگی کرد و در اصفهان دیده از جهان فرو بست. درگذشت او در سال 1086 یا 1087 ه.ق بوده است. آرامگاه او در اصفهان، در محله لنبان، در محلی است که در زمان حیات او معروف به تکیه میرزا صائب بود. مقبره صائب در باغچه‌ای در اصفهان در خیابانی که به نام او نامگذاری شده است قرار دارد.
منبع: مشاهير ايران زمين/ به‌کوشش امير بهنام.- تهران: پاسارگاد، ‎۱۳۹۵.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید