۱۳۹۹-۰۴-۱۴

اهدای قرآن خطی نفیس به حرم مطهر رضوی

شهروند گنبدکاووسی، قرآن خطی خود را در ایام ولادت امام‌رضا(ع) به کتابخانۀ آستان قدس رضوی اهدا کرد.

به گزارش گنجینه رضوی، سیدامیرحسین طباطبایی شهروند گنبد کاووس، در ایام ولادت امام‌رضا(ع) یک جلد قرآن کامل خطی را به کتابخانۀ آستان قدس رضوی اهدا کرد. وی که پیش از این سکه‌های تاریخی از جنس نقره و مس متعلق به سلسله‌های اشکانی، کوشانی و ساسانی را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده است، در خصوص اهدای قرآن اظهار داشت: این قرآن خطی به دست افرادی افتاده بود که آن را دست‌به‌دست می‌کردند و قصد فروش آن را داشتد که من به اتفاق دوستم مبین محمدی، تلاش کردیم و به نیت اهدا به حرم مطهر و حفاظت از آن، این نسخه را ازآنها خریداری کردیم.
مسئول امور مخازن نسخ خطی آستان قدس رضوی در ارتباط با ویژگی‌های این نسخه از قرآن کریم گفت: این قرآن در قطع رقعی و ابعاد کوچک 10 در 6/5 سانتی‌متر است و قدمت آن در اواخر قرن 12 تخمین زده می‌شود. سیدمحمدرضا فاضل هاشمی افزود: حاشیه اوراق، کشمیر نباتی و متن حنایی زرافشان است و به خط نسخ 15سطری کتابت شده است. وی این نسخه را اثری نفیس دانست و اظهار داشت: جداول اوراق در این نسخه به زر تحریردار و لاجورد، اسامی سور به قلم زر و به خط ثلث و نشان‌ها در حاشیۀ اوراق، مذهب و مرصع است.
فاضل هاشمی با بیان اینکه وقف‌نامه‌ای به تاریخ 1246 قمری در ابتدای این نسخه کتابت شده است، اظهار داشت: بر اساس این وقف‌نامه، این نسخه از قرآن وقف شیعیان اثنی‌عشری شده که قرائت آن را نثار ائمۀ معصومین(ع) کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید