۱۳۹۹-۰۴-۲۲

نمایش قندیل‌های طلای قدیمی حرم، در موزۀ رضوی

قندیل‌های طلای مرصّع که قدمت آن به دورۀ قاجار برمی‌گردد و زمانی در حرم مطهر رضوی استفاده می‌شده است، در موزۀ رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزۀ آستان قدس رضوی با بیان این‌که اشیای فراوانی در موزۀ رضوی موجود است که جنس اولیه و آلیاژ غالب آن را طلای با عیار بالا تشکیل می‌دهد، به دو قندیل طلای مرصّع در این موزه اشاره کرد.
حشمت کفیلی ساخت این اشیای نفیس را نشان عشق ارادت‌مندان به ساحت قدسی حضرت رضا(ع) دانست و توضیح داد: این قندیل‌ها ضمن این‌که جنبۀ تزیینی داشته، در گذشته برای روشنایی حرم مطهر رضوی استفاده می‌شده است و در حال حاضر در گنجینۀ «تاریخ حرمِ» موزۀ مرکزی آستان قدس در معرض نمایش است.
وی به معرفی این قندیل‌ها پرداخت و گفت: این آثار هنری، از نمونه‌های ارزندۀ زرگری دورۀ قاجار است که قدمت یکی از آن‌‌ها به سال 1267 هجری قمری برمی‌گردد و به دست مهدی‌قلی قاجار (پسر فتحعلی‌شاه) به حرم رضوی اهدا شده است.
کفیلی افزود: پوشانده شدن همۀ سطح این قندیل از گل‌و برگ‌های ظریف و موزون، بر زیبایی آن افزوده است. وی تصریح کرد: اسامی چهارده معصوم علیهم‌السلام به خط نستعلیق خوش درون کتیبه‌های بازوبندی اطراف، به این قندیل جلوه‌ای خاص بخشیده و برای استحکام بیشتر، داخل قندیل با ورقه‌ای از نقره پوشانده شده است.
وی اضافه کرد: قندیل طلای مرصّع دیگری نیز در موزه نگهداری می‌شود که در سال 1271 هجری قمری در ارتفاع 65 سانتیمتر و قطر پایه و قطر دهانۀ 17 سانتیمتری ساخته شده است.
کفیلی تصریح کرد: این قندیل طلای گوهرنشان، کتیبه‌دار، قلم‌زنی‌شده و گلدانی‌شکل، شامل بدنه‌ای کروی و از جنس فولاد است که از یادگارهای سالیان دور حرم رضوی به شمار می‌رود و سطح آن با ورقه‌ای از طلا پوشانده شده و با سنگ‌های قیمتی همچون لعل، دُر، برلیان و یاقوت تزیین شده است.
وی ادامه داد: در قسمت سَر قندیل، سه بند جواهرنشان به همراه سه زنجیر فلزی دیده می‌شود که برای آویختن قندیل به کار می‌رفته است و با نگین‌های درشت‌تر و جالب‌تر آراسته شده و منگوله‌های آویخته از قسمت زیرین آن نیز بر زیبایی‌اش افزوده است.
گفتنی است که گنجینۀ تاریخ حرم رضوی موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی، آثار تاریخی و نفیس بسیاری را که با تاریخ پرفرازونشیب اماکن متبرکۀ حرم مطهر رضوی ارتباط دارند، به نمایش درآورده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید