۱۳۹۹-۰۴-۲۵

نمایش آثار هنری رضوی در نمایشگاه «نقش مهر»

به مناسبت روز زیارتی حضرت رضا(ع) و در شرایط کرونایی، موزه‌ آستان قدس رضوی اقدام به برپایی نمایشگاه مجازی از آثار هنری هنرمندان معاصر کشور در قالب نمایشگاه «نقش مهر» کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون امور موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از نمایش مجازی آثار هنری رضوی به مناسبت روز زیارتی حضرت رضا(ع) خبر داد.
مهدی قیصری‌نیک با بیان این‌که در این نمایشگاه، در راستای ترویج میراث فرهنگی رضوی مجموعه‌ای از آثار نگارگری از هنرمندان برجستۀ کشور همچون استاد محمود فرشچیان، رضا مهدوی، رضا بدرالسماء، زهرۀ مهانی‌منش، مهدی فرخی، عطاءالله شاکری و فریناز فرهنگی راد به نمایش درآمده است، توضیح داد: برخی از آثار معرفی‌شده در نمایشگاه، در حال حاضر در گنجینۀ هنرهای تجسمی موزۀ آستان قدس در معرض دید علاقه‌مندان است و برخی آثار نگارگری، مربوط به مجموعه‌های شخصی هنرمندان برجستۀ کشور است که معرفی شده و در معرض نمایش قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: از مهم‌ترین این آثار، شاهکار هنری استاد فرشچیان با عنوان «ضامن آهوی2» است که با تکنیک آکریلیک روی مقوا کار شده و به گفتۀ این استاد نگارگری، ادامۀ تابلوی «ضامن آهو» است و چند آهو را نشان می‌دهد که به دامان حضرت رضا(ع) پناه برده‌اند و شکارچی با دیدن این صحنه، متأثر می‌شود و کمان خود را می‌شکند.
قیصری‌نیک یادآور شد: این تابلو و مجموعه‌ای از تابلوهای اهدایی استاد به موزۀ رضوی، در حال حاضر در تالار استاد فرشچیان موزۀ آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.
وی درپایان به برخی دیگر از آثار به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه مجازی اشاره و تصریح کرد: تابلوی «حدیث سلسله‌الذهب» با تکنیک آبرنگ و گواش روی مقوا اثر زهرۀ مهانی‌منش در سال 1383 خورشیدی؛ تابلوی «اجابت» با تکنیک آکریلیک روی مقوا اثر مهدی فرخی در سال 1382 خورشیدی؛ «ضامن آهو» با تکنیک آکریلیک روی مقوا اثر رضا بدرالسماء در سال 1384 خورشیدی؛ «سلسله‌الذهب» یا تشنگان بشارت اثر فریناز فرهنگی‌راد با تکنیک گوارش و آبرنگ؛ «دعای باران» با تکنیک آب و مرکب اثر عطاءالله شاکری؛ «ضامن آهو» با تکنیک نگارگری اثر زهره مهانی‌منش؛ پنج تابلوی «سقاخانه»، «امام مهربان»، «مناظره»، «وداع کوچک» و «معجزۀ بادام» با تکنیک آکریلیک و تابلوی «زائر» با تکنیک گواش اثر رضا مهدوی، در این نمایشگاه معرفی شده است.
گفتنی است که این آثار در قالب نمایشگاه «نقش مهر» در وب‌سایت موزۀ رضوی به آدرس https://museum.razavi.ir ، بخش چند رسانه‌ای، قسمت موشن‌گرافیک، در دسترس علاقه‌مندان است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید