۱۳۹۹-۰۴-۲۵

بیش از 2هزار برگ سند مکتوب و تصویری از زیارت امام رضا(ع)

بیش از دو هزار برگ سند مکتوب تاریخی و بیش‌ از صدها تصویر با محوریت زیارت حضرت رضا(ع) مربوط به عصر صفویه تا دورۀ معاصر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مدیر مرکز اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از آرشیو بیش از دو هزار برگ سند تاریخی و افزون بر یکصد عکس مربوط به زیارت حضرت رضا(ع) در این مرکز خبر داد.
دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی با بیان این‌که این مجموعۀ ارزشمند یکی از مدون‌ترین مجموعه‌های اسناد زیارت مربوط به یک مکان مذهبی در جهان اسلام است در این باره توضیح داد: نحوۀ هزینه‌کرد موقوفات برای زائران و هزینه‌هایی که برای زوار شده، کمک‎های نقدی و غیرنقد آستان قدس رضوی به زوار در دوره‎های مختلف، چگونگی استقبال و پذیرایی از زائران، شیوۀ کار زیارت‎نامه‌خوانان و نایب‌الزیاره‌های آستان قدس رضوی و مواجب و حقوق ایشان، اسناد شفایافتگان در دوره‌های مختلف، نظام‌نامه‌های زیارت، عریضه‌های زوار آستان به تولیت‌های وقت و درخواست‌های کمک و اسنادی از برات‌های زیارت که جهت تأیید زیارت و تقدّس به زوّار اعطا می‌شده است، موضوع بخشی از این اسناد است.
وی از قدیمی‌ترین سند در این مجموعه یاد کرد و افزود: کهن‌ترین سند مربوط به سال 1012 هجری قمری یعنی زمان شاه‌عباس صفوی و مربوط به پرداخت مواجب به شخصی به نام«امیرمحمدصالح رضوی»، زیارت‌نامه‌خوان حرم رضوی است.
حسن‌آبادی در پایان به عناوین و موضوعات برخی تصاویر تاریخی اشاره کرد و گفت: عکس‌های زیارتی یا یادگاری افراد با شمایل حرم و گنبد، تصاویری از زوار در حال زیارت، تصاویری از بیمارانی که دخیل‌ بسته‌اند و تصاویری از کمک‌های خدام به سالمندان و افراد بیمار برای انجام امور زیارت، در این مجموعۀ ارزشمند نگهداری می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید