۱۳۹۹-۰۴-۲۵

نمایش قدیمی ترین زیارت‌نامه‌های فولادی طلاکوب در موزۀ رضوی

موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از زیارت‌نامه‌های فولادی قدیمی حضرت رضا(ع) و کتیبه‌های طلای فولادی را در معرض دید عموم قرار داده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان این‌که مجموعه‌ای از اشیای تاریخی مرتبط با حرم رضوی در گنجینۀ تاریخ حرم موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار گرفته است، به برخی زیارت‌نامه‌های فولادی اشاره کرد و گفت: زیارت‌نامۀ مشبک فولادی طلاکوب بالاسر حضرت که شامل دعای بالاسر مضجع شریف امام رضا(ع) است به خط نسخ و زیارت‌نامۀ فولادی طلاکوب پایین پای حضرت، هر دو در دورۀ افشاریه ساخته شده و در سال 1154 هجری قمری به‌دست «عبدالله خازن»، خزانه‌دار آستانه وقف شده است.
حشمت کفیلی افزود: زیارت‌نامۀ امام رضا(ع) از دیگر زیارت‌نامه‌های مشبک فولادی است که به خط ثلث در 10سطر در دورۀ قاجار ساخته شده و به‌دست استاد حسن اصفهانی در سال 1264 هجری قمری وقف حرم رضوی شده است.
وی به زیارت‌نامۀ جامعۀ صغیره اشاره کرد که به‌صورت طلاکوب از جنس فولاد به خط نسخ و ثلث توسط استاد محمدابراهیم اصفهانی ساخته شده و ناصر‌الدین‌شاه قاجار آن را در سال 1299 هجری قمری وقف کرده است.
کفیلی در پایان از برخی دیگر از زیارت‌نامه‌های فولادی یاد کرد و ادامه داد: زیارت‌نامۀ فولادی زرکوب شامل زیارت حضرت رسول(ص) به خط ثلث و نسخ تزیینی شامل یک لوح فولادی محرابی‌شکل اهدایی ناصرالدین‌شاه قاجار در سال 1265 هجری قمری و کتیبۀ اشعار در مدح حضرت رضا(ع) اثر هنرمند برجستۀ خوشنویسی، علیرضا عباسی به خط نستعلیق که شاه‌عباس صفوی آن را در سال 985 خورشیدی اهدا کرده و دو بیت نخست آن منسوب به شیخ بهایی و بیت سوم متعلق به محمدولی دشت بیاضی، شاعر و ادیب قرن دهم هجری است، در این گنجینه در معرض نمایش قرار دارد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید