۱۳۹۹-۰۴-۲۶

نشان عشق حضرت رضا(ع) بر فولاد و چوب در گنجینۀ رضوی

کتیبه‌های طلای اولین ضریح مطهر امام رضا(ع) در گنجینۀ تاریخ حرم موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار گرفته است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون امور موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این‌که هنرمندان پیوسته در طول تاریخ، عشق و ارادت خود را به شیوه‌های مختلف به ائمۀ اطهار علیهم‌السلام ابراز کرده‌اند، دربارۀ برخی آثار به‌نمایش‌درآمده در موزۀ رضوی توضیح داد: از جمله هنرهای نفیسی که عمدتاً مربوط به دورۀ صفویه و قاجاریه است، کتیبه‌های طلای فولادی است.
مهدی قیصری‌نیک ادامه داد: کتیبه‌های طلای مشبک مربوط به اولین ضریح مطهر امام رضا(ع) که از جنس فولاد ساخته شده، در موزۀ آستان قدس رضوی در معرض نمایش است که کتیبۀ اول مشتمل بر سورۀ انسان، به خط ثلث دارای تزیینات نقوش اسلیمی که به‌صورت نواری از ضلع جنوبی ضریح مطهر شروع شده و در ضلع شرقی آن تمام می‌شده است و کتیبۀ دوم به شکل مستطیل با تاریخ نصب ضریح مطهر رضوی است. تاریخ ساخت آن 949 قمری و تاریخ نصب 957 قمری است که به دست شاه‌طهماسب اول صفوی وقف حرم رضوی شده است.
وی به 6 قطعه کتیبۀ طلای آیت‌الکرسی اشاره کرد و افزود:کتیبه‌های طلای آیت‌الکرسی در قالب 6 قطعه به خط ثلث نصب‌شده روی صندوق چوبی مرقد مطهر امام رضا(ع) به دست «مست‌علی زرگر» و به خط هنرمند برجستۀ خوشنویسی، علیرضا عباسی در سال 1011 و 1012قمری ساخته شده و به دست شاه‌عباس اول صفوی به آستان حضرت رضا(ع) اهدا شده است.
قیصری‌نیک ادامه داد: لوح مفرغی با مضمون تاریخ ساخت پنجرۀ ضریح اول، دورۀ صفوی، به خط ثلث به سفارش درویش امیربیک صفوی در سال 933 خورشیدی از دیگر آثار به‌نمایش‌درآمده در موزۀ رضوی است.
وی در پایان به قاب‌های آینۀ چوبی مربوط به دورۀ قاجار اشاره و تصریح کرد: قاب آینۀ چوبی لایه‌چینی‌شدۀ منقوش مزین به کتیبۀ صلوات خاصۀ حضرت رضا(ع) به خط ثلث که در سال 1210 خورشیدی به دست محمدرضا رضوی ساخته شده و به دست ملاعلی و ملامحمد در دورۀ قاجار اهدا شده است و قاب آینۀ چوبی لایه‌چینی‌شدۀ منقوش مزین به کتیبۀ خط ثلث در حاشیه، اهدایی هاشم پسر نقی اصفهانی در سال 1211 خورشیدی که در شیراز ساخته شده است، از دیگر هنرهای رضوی است که در گنجینۀ تاریخ حرم موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی در معرض نمایش هنردوستان قرار دارد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید