۱۳۹۹-۰۴-۲۶

23تیر/ گشایش نخستین مجلس خبرگان رهبری

انتخابات مجلس خبرگان رهبری که براساس اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی مهمترین وظیفه آن تعیین رهبر نظام اسلامی است،

در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود. این انتخابات در تاریخ 19 آذر 1361 با شرکت 18 میلیون نفر برگزار شد و در آن 75 نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند. نخستین مجلس خبرگان رهبری هم که در واقع دومین مجلس خبرگان (پس از مجلس خبرگان قانون اساسی) بود در ساعت ۹:10 دقیقه 24 مرداد 1362 با قرائت پیام امام خمینی (ره) تشکیل شد.
 مجلس خبرگان از هیأت رئیسه، دبیرخانه، چند کمیسیون و یک هیأت تحقیق تشكیل شده است. هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اکثریت آراء اعضا انتخاب می‌شود و متشكل از رئیس، نایب رئیس اول و دوم و منشی اول و دوم است. مجلس خبرگان براساس آیین نامه داخلی خود هر سال دو بار(معمولا شهریور و اسفند) و هر بار به مدت دو روز اجلاسیه رسمی دارد و نشست دیگر نشست‌های فوق العاده است که در شرایط لازم و مقتضی برگزار می‌گردد.
گرچه اعضای مجلس خبرگان رهبری از زمان تاسیس این نهاد مردمی تا كنون به حكم وظیفه كار نظارت مستمر بر نهاد رهبری را انجام داده‌اند، اما برجسته‌ترین و موثرترین اقدام مجلس خبرگان به زمان بعد از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی برمی‌گردد؛ بعد از ظهر روز 14 خرداد 1368 در حالی كه پیكر مطهر امام‌ خمینی(ره) در مصلای تهران در میان انبوه عزاداران تشییع می‌شد، مجلس خبرگان رهبری كه از ساعتی پیش به ریاست مرحوم آیت‌الله مشكینی تشكیل جلسه داده بود،‌ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای ریاست جمهوری وقت را به عنوان برگزیده خبرگان ملت برای «رهبری جمهوری اسلامی ایران» اعلام كرد.
منبع: سایت تبیان

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید