۱۳۹۹-۰۵-۲۱

7مرداد/درگذشت خطیب مجاهد شیخ محمد تقی بهلول گنابادی( 1384ش)

ایشان از نقش آفرینان قیام تاریخی و مردمی مسجد گوهرشاد در سال1314 شمسی، علیه کشف حجاب رضاخانی می‌باشند.

نجات از قیام خونین مسجد گوهرشاد و عزیمت به کشور افغانستان و تحمل 25 سال اسارت و 6 سال تبعید در آنجا و پس از آن 5 سال تبعید در مصر و عراق که در مجموع 36 سال اسارت و تبعید برای ایشان می‌باشد. با توجه به محدودیت‌های اسارت و تبعید در افغانستان؛ صدها نفر شاگردی‌اش را کردند و از محضرش تحصیل علم نمودند، ده کودک را تربیت و دهها بیمار را با مرض‌های سخت، پرستاری و از مرگ نجات داد که در ذهن و خاطر مردم افغانستان ثبت شده است.
شیخ محمد تقی بهلول تسلط کامل به فقه اهل سنت داشتند. ایشان همچنین سابقه تدریس در دانشگاه الازهر مصر و فعالیت‌های علمی و فرهنگی در رادیو( الشرق الاوسط مصر) و رادیو بغداد در پایان دوران تبعید را هم داشتند.
حضور 8 ساله در سال‌های دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد، سندی دیگر برای اثبات روحیه ظلم ستیزی او به شمار می‌رفت. اهل ذوق و ادب بود و بیش از 200 هزار بیت شعر سروده است و 50 هزار بیت شعر از دیگر شاعران را از حفظ داشت.
حسن خلق، خدمت به بندگان خدا، بیداری طولانی در سحر و مناجات با محبوب، نمونه‌ای از رفتار وی به شمار می‌رفت. سرانجام روح ملکوتی این عالم عارف و زاهد مجاهد، پس از عمری تلاش و مجاهدت در راه خداوند سبحان در غروب جمعه هفتم مرداد ماه 1384 به دیار باقی شتافت.
منبع: خاطرات سياسي بهلول با نگاهي به قيام مسجد گوهرشاد/ محمد تقي بهلول.- قم: حضور، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید