۱۳۹۹-۰۵-۲۱

روز عرفه؛ روز نیایش و بخشش گناهان

عرفه یعنی کسب معرفت، معرفت مبدا و معاد و تجدید عهد با توحید، معرفت نبوت و ولایت... عرفه جایگاه صعود از علم الیقین به عین الیقین و از عین الیقین به حق الیقین است و آنکس که در عرفات نتواند به معرفت آنچه گفته شد،

نائل شود، در حقیقت عرفات نرفته است. معاویه بن عمار می‌گوید: از امام صادق( ع) درباره علت نام‌گذاری عرفات پرسیدم، فرمود: جبرئیل، ابراهیم( ع) را روز عرفه بیرون آورد. چون ظهر شد به وی گفت: ای ابراهیم به گناهانت اعتراف کن و عبادت‌هایت را بشناس. از این رو، عرفات نامیده شد، چون جبرئیل گفت: اعتراف کن و او هم اعتراف کرد. بعد از انجام عمره تمتع و محرم شدن برای اعمال، حج وقوف در سرزمین عرفات لازم است و این وقوف از ارکان حج است و آن از زمان زوال روز نهم( ظهر روز عرفه) تا وقت نماز مغرب حضور در سرزمین عرفات می‌باشد که باید به قصد قربت و خالص برای خداوند همانند دیگر عبادات، انجام پذیرد. شایان ذکر است که عرفات سرزمین دعا و ناله و ندبه به پیشگاه پروردگار جهانیان است و دعایی همچون دعای عرفه که سالار شهیدان امام حسین( ع) آن را خوانده است که از بالاترین مضامین برخوردار است، در این سرزمین خوانده شده است. از امام صادق( ع) منقولست که کسیکه زیارت کند امام حسین( ع) را در شب نیمه شعبان و شب عید فطر و شب عرفه در یکسال بنویسد حقتعالی برای او هزار حج و هزار عمره مقبوله و برآورد از برای او هزار حاجت دنیا و آخرت و از امام باقر( ع) روایت شده که هر که شب عرفه در زمین کربلا باشد و بماند آنجا تا زیارت روز عید کند و برگردد، نگاه دارد حقتعالی او را از شر آن سال.
منبع: 1-کليات مفاتيح الجنان درشت خط، با ترجمه فارسی/ عباس قمي؛ بخط غلامعلي موسوي.- مشهد: بارش، ‎۱۳77.
2-سيماي حج در قرآن/ محمد ابوالقاسمي.- قم: پيام حجت (ع)، ‎۱۳۹۰.
3- حج و عمره در قرآن و حديث. برگزيده/ تاليف: محمد محمدي ري‌شهري؛ تلخيص کننده: علي رسولي؛ تدوين: مرکز تحقيقات حج/ حج و عمره در آينه عترت (خلاصه و بازنويسي کتاب حج و عمراه در قرآن و حديث).- تهران: مشعر، ‎۱۳۹۱.
4-تجلي سير و سلوک عرفاني در حج/ ابوالقاسم قزوهي.- سمنان: بوستان انديشه، ‎۱۳۸۵.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید