۱۳۹۹-۰۵-۲۱

عید سعید قربان

در مراسم قربانی، اسراری نهفته است. یکی از آن اسرار، فدا کردن و فنا ساختن خویش در محضر خداوند است که عالی‌ترین و عظیم‌ترین شکل آن، در عمل حضرت ابراهیم (ع) جلوه‌گر است.

پیامبر اکرم( ص) فرمود: قربانی کردن برای آن واجب شده است که بینوایان، از گوشت به وسعت و نوا برسند] ازگوشت سیر شوند[ پس به آنها بخورانید.امام باقر( ع) فرمود: خداوند سبحان اطعام کردن و ریختن خون( قربانی کردن) را دوست دارد.
دومین عمل از واجبات منی قربانی است. کسی که حج تمتع به جا می‌آورد ذبح یک هدی یعنی یک شتر یا یک گاو یا یک گوسفند واجب است. انجام قربانی در روز دهم ذی‌الحجه( عید قربان) صورت می‌گیرد و دارای ضوابط و شرایط مفصلی است. شایان ذکر است در روایات حداقل قربانی گوسفند بیان شده است و افضل آن است که قربانی شتر باشد. در مورد واژه هدی آن طور که صاحب تفسیر مجمع البیان گفته است، دو قول وجود دارد. اول اینکه از هدیه گرفته شده است چون قربانی در واقع هدیه‎ای به سوی بیت الله است، این واژه برای آن به کار برده شده است. دیگر اینکه از ماده هدایت گرفته شده است زیرا حیوان قربانی را همراه می‌برند و به سوی خانه خدا و قربانگاه هدایت می‌کردند. آری خداوندی که از هر چیزی بی‌نیاز است و منزه از جسمیت و هر حاجتی است و مانند او چیزی نیست، نیازی به گوشت و خون ندارد و در واقع آنچه خداوند از بندگانش طلب کرده است مانند اعمال حج، سود و خیرش به خود بندگان می‌رسد. پس همین قربانی که حج‌گذار آن را در عبادتش ذبح کرده است برای وی خیرآور است و آثار معنوی برای او به بار می‌آورد و احترام به قربانی علامت و نشانه تقوای دل است و این تقوا است که به خداوند می‌رسد.
منبع:
1-حج و عمره در قرآن و حديث. برگزيده/ تاليف: محمد محمدي ري‌شهري؛ تلخيص کننده: علي رسولي؛ تدوين: مرکز تحقيقات حج/ حج و عمره در آينه عترت (خلاصه و بازنويسي کتاب حج و عمراه در قرآن و حديث).- تهران: مشعر، ‎۱۳۹۱.
2-سيماي حج در قرآن/ محمد ابوالقاسمي.- قم: پيام حجت (ع)، ‎۱۳۹۰.
3-تجلي سير و سلوک عرفاني در حج/ ابوالقاسم قزوهي.- سمنان: بوستان انديشه، ‎۱۳۸۵.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید