۱۳۹۹-۰۵-۲۱

11مرداد/ روز جهانی شیر مادر

اكثریت مادران قادر به شیردهی موفق هستند. عواملی مثل سلامت مادر، فعالیت و استراحت متعادل و مناسب، نداشتن اضطراب و تشویش، تغذیه كافی، درمان زود و به موقع بیماری‌ها و عفونت‌های احتمالی می‎توانند در شیردهی موفق، مؤثر باشند.

تغذیه مادر باید شامل پنج  گروه اصلی مواد غذایی یعنی غلات، سبزیجات، پروتئین‌ها، قندها و چربی‌ها باشد. برنامه غذایی مادر، دریافت كالری كافی، اجتناب از كاهش وزن شدید( كمتر از وزن دوران قبل از بارداری )، و مصرف شیر خیلی مهم است.
تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی برای رشد و تكامل كودك از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر، كودك نیاز به مصرف هیچ گونه ماده غذایی حتی آب ندارد. البته در این زمان مصرف قطره مولتی ویتامین و آ+د ضروری است در شرایط بیماری مثل اسهال، مصرف دارو یا ORS اشكالی ندارد. در شش ماه اول زندگی، شیر مادر به تنهایی برای تغذیه كودك كافی است زیرا : با توجه به رشد فزاینده كودك تمام نیازهای غذایی او را تأمین می‌كند.
شیر مادر، بهترین و كاملترین غذاست كه در مقایسه با شیر خشك كمتر موجب بروز حساسیت در كودك می‌شود. حاوی مواد كشنده باكتری‌ها و ویروس‌هاست. رشد بسیاری از ویروس‌ها مثل اوریون، آنفلوانزا و آبله توسط ماده‌ای در شیر مادر مهار می‌شود. شیر مادر منبع پروتیئنی به نام لاكتوزفرین است كه باعث مهار رشد میكروب‌ها در روده كودك می‌شود.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید