۱۳۹۹-۰۵-۲۸

رونمایی از کتاب‌های دست‌خط علامه مجلسی

هم‌زمان با روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی، آستان قدس رضوی در شصت‌و‌یکمین برنامۀ سه‎شنبه‎های علمی‌فرهنگیِ خود از دست‌خط علامه محمدباقر مجلسی موجود در گنجینۀ رضوی، در فضای مجازی رونمایی کرد.

به گزارش گنجينۀ رضوی، دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: شصت‌و‌یکمین برنامۀ سه‎شنبه‎های علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی هم‌زمان با روز بزرگداشت علامه محمدباقر مجلسی، به رونمایی و معرفی چند نسخۀ خطی که به دستخط علامه محمدباقر مجلسی در گنجینۀ رضوی نگهداری می‌شود، اختصاص یافت که این رونمایی، پیش از ظهر امروز به دلیل محدودیت‌های کرونایی، به‌صورت غیرحضوری در فضای مجازی صورت گرفت.
مهدی قیصری‌نیک با این توضیح که علامه محمدباقر مجلسی یکی از محدثان و فقهای مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری قمری است که در علم حدیث، فقه، اصول، رجال، تاریخ و درایه سرآمد عصر خود بوده است افزود: در گنجینۀ رضوی، بیش از یک هزار و 918 نسخۀ خطی از آثار علامه موجود است که برخی نسخه‎ها به‎دستخط این عالم بزرگوار است.
همچنین سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی آستان قدس رضوی در ادامه، به معرفی نسخۀ خطی «مرآه‎العقول فی شرح اخبار آل‎الرسول» پرداخت که بیشتر صفحه‎های کتاب به‎خط علامه محمدباقر مجلسی است. وی ادامه داد: این اثر، یکی از تألیفات بسیار نفیس علامه مجلسی است که به شرح کافی محمد‌بن یعقوب کلینی است و در هفتم ربیع‎الثانی سال 1098 در 148 برگ کتابت و در شهریور 1329 به‌دست حسام‌الواعظین اصفهانی وقف گنجینۀ رضوی شده است.
وی افزود: نسخۀ نفیس دیگر، جلد نهم کتاب بحارالانوار است که در شرح احوال حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است و به خط نسخ در سال 1079 هجری قمری در 154 برگ کتابت شده و برخی اوراق نسخه به خط و تصحیح علامه مجلسی است.
صداقت‌حسینی از نسخۀ خطی «اقبال‌الاعمال» ابن‌طاووس یاد کرد و گفت: این اثر در 432 برگ به خط نسخ توسط زین‌العابدین‌بن حاجی محمد رازانی اصفهانی در سال 1076 کتابت شده است و اجازۀ علامه محمدباقر مجلسی به مالک نسخه، حاج محمدعلی در ذی‌قعدۀ 1089، در ذیل نسخه به خط علامه مرقوم است.
وی به نسخۀ نفیسی از کتاب «کافی» شیخ کلینی اشاره کرد که در آن، چندین بلاغ، انهاء و اجازۀ روایت از علامه محمدباقر مجلسی به کاتب نسخه؛ محمدشفیع موجود است و خاطرنشان کرد: این نسخه توسط محمدشفیع تویسرکانی در سال 1084 قمری در 367 برگ کتابت و در سال 1336 توسط فخرالدین نصیری امینی وقف شده است.
گفتنی است، این برنامۀ رونمایی، در پایگاه اینترنتی موزۀ آستان قدس رضوی به نشانی museum.razavi.ir و نیز پورتال کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir رونمایی شد و قابل دسترسی است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید