۱۳۹۹-۰۵-۲۸

22مرداد/ روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی

22 مرداد ماه(روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی) روزی است که در آن باید اندیشید که چگونه می‌توان با نهادینه‌سازی فرهنگ مشارکت شهروندان در اداره امور مختلف حلال مشکلات جامعه باشند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر و در عرصه‌های مختلف، شاهد افزایش فعالیت‌های این سازمان‌های مردم نهاد هستیم. این سازمان‌ها که همان طور از اسم آنها مشخص است، با هدف کمک به حل معضلات جامعه تشکیل شده‌اند و در حیطه‌هایی چون کاهش آسیب و افزایش حمایت‌های اجتماعی نقش به سزایی داشته‌اند. در دین مبین اسلام  نیز بر اصل مشارکت در دولت، اداره درست کشور و اصلاح امور جامعه- هم به عنوان حق و هم به عنوان تکلیف- تأکید فراوان شده است.

سازمان‌های مردم نهاد با جلب مشاركت‌های عمومی مردم و ایجاد انگیزه در آنان به منظور رفع مسائل و مشكلات اجتماعی، زمینه و بستری را برای تسهیل در اجرای سیاست‌ها و تصمیم‌گیر‌ی‌های نظام سیاسی فراهم می‌آورند.

در سال‌های گذشته، افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی همچون تکدی‌گری، کارتن خوابی، اعتیاد و کار کودکان را شاهد بودیم این گروه از آسیب‌ها که معضلی جهانی است به عنوان مهم‌‌‌ترین آسیب‌های اجتماعی جامعه کنونی مطرح شده‌اند. بدیهی است سلامت اجتماعی هر جامعه در گروی همکاری و مشارکت تمامی ارکان جامعه است و دولت به تنهایی قادر به مقابله با تمامی آسیب‌های اجتماعی نخواهد بود و شاه کلید حل این مسئله توجه به سازمان‌های مردم نهاد است. نقش مطالبه‌گری سازمان‌های مردم نهاد آنان را قادر خواهد ساخت با بالابردن حساسیت مردم و مسئولان این هدف را به واقعیت نزدیک ساخته و تحولی اساسی در این حوزه پدید آورند. پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر به تقویت سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از کارکردهای اساسی سازمان‌های مردم نهاد خواهد شد.

منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید