۱۳۹۹-۰۵-۲۸

روز مباهله پیامبر اسلام(ص)( 10ه‌ق)

اصل مباهله آن است که دو نفر یا دو گروه پس از مناظره و استدلال در برابر یکدیگر، به نتیجه‌ای که مورد قبول طرفین باشد نرسند، و هر یک ادعای کتمان عمدی حق از سوی دیگری را داشته باشد.

در این مرحله برای اثبات ادعای خود مسئله را به خدا واگذار می‌کنند، و هر یک از خدا می‌خواهد که اگر دیگری در ادعای خود به طور عمد دروغ می‌گوید و حق را دانسته کتمان می‌کند، بلافاصله عذاب را بر او نازل کند تا حق روشن شود.
در تاریخ بیست و سه ساله بعثت پیامبر(ص) مباهله فقط یک بار اتفاق افتاد. مسیحیان نجران پس از نامه پیامبر(ص) به آنان برای مناظره به مدینه آمدند، و وقتی از هر جهت محکوم شدند قرار را بر مباهله گذاشتند، تا حق بین اسلام و مسیحیت با پاسخ مستقیم خداوند ثابت شود.
شب هنگام مسیحیان با هم به شور می‌نشینند. در اینجاست که تزلزل آنان در اعتراف برخی از ایشان به رسالت حضرت محمد(ص) آشکار می‌شود. بامداد فردا در میعاد حاضر می‌شوند. ابوحارثه، اسقف اعظمشان
می‌گوید: ببینید چه کسانی با او می‌آیند؟ نزدیک‌ترین خویشان یا صحابی و طرفدارانش؟ و پیامبر(ص) در حالی که همراه حسن(ع) و حسین(ع) است ، علی(ع) در پیش رویش در حرکت است و فاطمه(س) در پشت سرش، به میعاد می‌آید. اینجا نمایشی از خلوص ایمان است. عبا یا کساء خود را بر چوبه‌ای نصب می‌کند و همراه عزیزانش در زیر آن قرار می‌گیرد. مسیحیان با مشاهده این نمایش خلوص، تن به مباهله نمی‌دهند و به جزیه راضی می‌شوند و از پیامبر(ص) درخواست( مصالحه) می‌کنند.
منبع:
1- مباهله: بررسي تطبيقي مباهله پيامبر( ص) با مسيحيان نجران/ کمال‌الدين غراب.- تهران: بصيرت، ‎۱۳۹۰.
2- اسرار مباهله: ماجراي عظيم مباهله پيامبر (ص) و مسيحيان نجران و تاريخ هزار و چهارصد ساله آن/ محمد رضا انصاري.- قم: دليل ما، ‎۱۳۸۲.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید