۱۳۹۹-۰۵-۳۰

نمایش نمادهای مسجد، اهدایی مقام معظم رهبری در موزه رضوی

به مناسبت روز جهانی مسجد، مجموعه‌ای از آثار هنری اهدایی مقام معظم رهبری با موضوع مسجد در موزۀ آستان قدس رضوی به نمایش درآمد.

به گزارش گنجينۀ رضوی، مسئول گنجینه هدایای مقام معظم رهبری موزه‌های آستان قدس رضوی از وجود آثار هنری ارزشمندی با موضوع مسجد در مجموعۀ موزه‌های این سازمان خبر داد که بیشتر این آثار، به‌دست هنرمندان داخلی و خارجی به مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اهدا شده است و معظم‌له آن را به موزۀ رضوی اهدا کرده است.
مجیدرضا مهردوست با بیان این‌که این آثار ارزشمند در قالب هنرهای مختلف همچون نقاشی، معرق، بافت پارچه، ساخت ماکت و... خلق شده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین این آثار، ماکت کعبۀ معظمه و مسجدالحرام تقدیمی امیرعبدالله ولی‌عهد وقت عربستان سعودی است که به مناسبت کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران در سال 1376 خورشیدی به رهبر معظم انقلاب اهدا شد.
وی افزود: ماکت مطلای درب کعبه در ابعاد 45 در 26 سانتی‌متر اهدایی سلطان‌بن عبدالعزیز در سال 1373 خورشیدی و ماکت معرق مسجد قبه الصخره از جنس صدف در ابعاد 40 در 22 سانتی‌متر اهدایی احمد جبرئیل، دبیر کل جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین، که مربوط به سال 1373 خورشیدی هم‌زمان با سال 1414 قمری است و روی بدنۀ ماکت و دورتادور آن، آیۀ «...لعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الأقصی الذی بارکنا...» به چشم می‌خورد، از مهم‌ترین آثار به‌نمایش‌درآمده در موضوع مسجد است.
مهردوست اضافه کرد: قطعه‌ای از پردۀ کعبۀ معظمه، گلابتون‌دوزی‌شده اهدایی «علی‌محمد بشارتی» که آیۀ شریفۀ 96 (و لله علی الناس...) سورۀ آل عمران روی آن جلوه‌گری می‌کند و پارچۀ کتیبه‌دار که درواقع قطعه‌ای از پردۀ داخلی کعبۀ معظمه به ارتفاع 53 سانتی‌متر است و در سال 1373 خورشیدی به رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) اهدا شده است، از دیگر آثار این مجموعه است.
وی در پایان تابلوی نقاشی «مسجد النبی(ص)» اثر هنرمند معاصر، رسول شفقتی، با تکنیک آبرنگ روی مقوا در ابعاد 51 در 34 سانتی‌متر خلق سال 1387 خورشیدی که مسجد النبی(ص) را در حالی که زائران در صحن آن مشغول زیارت هستند، نشان می‌دهد و قاب نقش‌برجستۀ مسجد سلطان قابوس به قطر 30 سانتی‌متر اهدایی سلطان قابوس، پادشاه عمان در سال 1391 خورشیدی را دو اثر دیگر با موضوع مسجد معرفی کرد.
مهردوست در پایان یادآور شد: این آثار و آثار دیگری از این دست، در مجموعۀ موزه‌های آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده است.
گفتنی است که به مناسبت سالروز به‌‌آتش‌کشیدن مسجدالأقصی به‌عنوان قبلۀ اول مسلمین جهان توسط صهیونیست‌ها در سال 1969 میلادی، بیست‌ویکم اوت هر سال که مصادف با 31 مردادماه سال جاری است، به نام روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید