۱۳۹۹-۰۶-۰۴

راهبردهای یاددهی- یادگیری کلاس‌های چند پایه:( آنچه آموزگار چند پایه باید بداند)

مدارس متعددی در مناطق مختلف ایران و خارج از کشور وجود دارد که آموزگار مجبور است در یک زمان و یک کلاس درس به چند پایه تحصیلی مختلف( حداقل دو و حداکثر شش پایه) به صورت رسمی تدریس کند. تدریس هم زمان چند پایه هم تهدید و هم فرصت است.

تهدید آن روبرو شدن با مشکلات متعدد نظیر کمبود وقت، عدم تناسب سنی، مختلط بودن دانش آموزان، عدم تخصص کافی آموزگار چند پایه و ... می‌باشد. فرصت آن، بهره‌مند کردن دانش آموزان محروم از آموزش، ارائه فرصت یادگیری، بالا بردن نرخ سوادآموزی، توجه ویژه به هدف عملیاتی پنجم از سند تحول بنیادین- تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های دختران و پسران و مناطق مختلف کشور- است.
در این کتاب سعی شده ضمن به حداقل رساندن مباحث نظری به راهکارهای عملی مبتنی بر بازی، خلاقیت، رعایت تفاوت‌های فردی و ... نگاه ویژه‌ای شود. این کتاب در دوازده فصل تهیه گردیده است که عبارتند از:
فصل اول: برنامه‌ریزی و نقش برنامه درسی در کلاس‌های چند پایه؛ فصل دوم: روش‌های عملی اداره‌ی کلاس‌های چند پایه؛ فصل سوم: تکلیف و نقش طلایی آن در کلاس‌های چند پایه؛ فصل چهارم: بازی‌های آموزشی؛ فصل پنجم: تفکر و خلاقیت در کلاس‌های چند پایه؛ فصل ششم: نکته‌های طلایی در اداره‌ی کلاس‌های چند پایه؛ فصل هفتم: هوش‌های چندگانه و تاثیر شناخت آن در اداره بهتر کلاس‌های چند پایه؛ فصل هشتم: درس پژوهی راه مفید و مهم در حرفه‌ای شدن آموزگاران چند پایه؛ فصل نهم: اختلالات یادگیری متداول در مدارس ابتدایی و درمان آن‌ها؛ فصل دهم: تلفیق در چند پایه، آشنایی مختصر با STEM؛ فصل یازدهم: ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس‌های چند پایه؛ فصل دوازدهم: معرفی تصویری سامانه سناد و راهنمای ثبت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی