۱۳۹۹-۰۶-۰۵

رونمایی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی عاشورایی

در شصت‌ودومین برنامۀ «سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی» از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی نفیس گنجینۀ رضوی با موضوع عاشورا به‌صورت مجازی رونمایی شد.

به گزارش گنجينۀ رضوی، دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، هم‌زمان با ماه محرم و عاشورا و تاسوعای حسینی از معرفی و رونمایی نفیس‌ترین نسخه‌های خطی عاشورایی موجود در گنجینۀ رضوی خبر داد که به‌دلیل شرایط کرونایی از این آثار به‌صورت غیرحضوری و در فضای مجازی رونمایی شد.
مهدی قیصری‌نیک افزود: در گنجینۀ رضوی بیش از 123 نسخۀ خطی با موضوع کربلا و عاشورا، با عناوین زیارت، وقایع، مجالس عاشورا، مرثیه و سوگنامة کربلا و عناوینی از این دست نگهداری می‌شود.
در ادامه، کارشناس نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به معرفی برخی از قدیمی‎ترین و نفیس‎ترین نسخه‌های خطی رونمایی شده پرداخت و گفت: از کتاب ارزشمند «المزار» شیخ مفید، نسخه‌ای قدیمی در کتابخانه موجود است که از نظر قدمت و تاریخ کتابت، قدیمی‌ترین نسخۀ خطی ایران است که به خط نسخ 15 سطرى در آخر محرم 957 هجری قمری، در 77 برگ کتابت شده است.
سیدرضا صداقت‌حسینی افزود: از دیگر نسخه‎های خطی نفیس موجود در گنجینۀ رضوی، کتاب «روضه الشهداء» ملاحسین کاشفی (متوفی 910 هجری قمری) است که به خط نستعليق خوش 18‌سطری به قلم گلشني كاشاني در ربيع‌الاول 967 هجری قمری در 236 برگ کتابت شده است.
وی به نسخه‌ای از کتاب نام‌آشنای «لهوف» ابن طاووس اشاره کرد و توضیح داد: «اللُّهوف علی قتلی الطُّفوف» تألیف رضی‌الدین ابوالقاسم علی‌بن موسی‌بن جعفر‌بن طاووس حلّی، به خط نسخ 21 سطری در قرن 11 قمری در 38 برگ کتابت شده است.
صداقت‌حسینی در پایان یادآور شد: سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، افزون بر 106 هزار نسخۀ خطی، بالغ بر 65 هزار کتاب چاپ‌سنگی، 13 میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از 2 میلیون نشریات ادواری را در مخازن خود به‌صورت استاندارد نگهداری می‌کند.
گفتنی است که این برنامۀ سه‌شنبه‌های فرهنگی با موضوع رونمایی از کهن‌ترین نسخه‌های خطی عاشورایی، در روز سه‌شنبه 4 شهریورماه 1399، به‌دلیل شرایط کرونایی به‌صورت مجازی برگزار شد و علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در درگاه اینترنتی موزۀ آستان قدس رضوی به نشانی museum.razavi.ir  و نیز پایگاه کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir دنبال کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید