۱۳۹۹-۰۶-۰۵

در نخستین وبینار مشترک بین دوکشور مطرح شد: آغاز همکاری‌های مشترک موزه‌ای ایران و روسیه

نخستین وبینار مشترک موزه‌های بزرگ ایران و روسیه با موضوع «همکاری‌های موزه‌ای در ایام کرونا» برگزار شد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، در نخستین وبینار مشترک موزه‌های بزرگ ایران و فدراسیون روسیه که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد و بیش از دو ساعت به طول انجامید، ابعاد همکاری‌های مشترک برای تحقق رویدادهای بزرگ فرهنگی به ویژه در دوران کرونایی مورد تأکید قرار گرفت.
در این گفتگوی ویدیو کنفرانسی، علاوه بر مهدی قیصری‌نیک، معاون موزه‌های آستان قدس رضوی؛ جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران و احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان طرف‌های ایرانی؛ میخاییل پیاتروسکی، رئیس موزه دولتی آرمیتاژ؛ ایرینا پاپووا، رئیس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه؛ لیوبوف موسینکو، رئیس موزه تاریخ ادیان؛ الگا چردانتساوا، معاون رئیس موزه دولتی روس و تارانتیناوا، ‌رئیس موزه تزارها در سن پترزبورگ به عنوان طرف‌های روسی به سخنرانی و ‌ارائه مقاله پرداختند و یفیم رزوان، قائم مقام موزه آنتروپولوژی و اتنوگرافی پتر کبیر و مسئولین انستیتو تاریخ هنر به عنوان مهمان حضور داشتند. قهرمان سلیمانی، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و خانم نرگس، رابط روسی این مراسم، دیگر حاضران این گفتگوی وبیناری بودند.
طرف‌های گفتگو در این نشست مجازی علاوه بر معرفی موزه‌ها و توانمندی‌های خود، به بیان راهکارهای افزایش همکاری‌های مشترک پرداختند. همچنین قیصری‌نیک، معاون موزه‌های آستان قدس رضوی در این گفتگو، ضمن معرفی مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی به عنوان یکی از برترین موزه‌های منطقه، به شرح برنامه‌های اجرا شده در شرایط کرونایی در بستر وب پرداخت. وی در ادامه، از آمادگی برای امضای تفاهم‌نامه سخن گفت و اظهار داشت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری با موزه آرمیتاژ روسیه از طریق رایزن فرهنگی ایران در دست اقدام است.
گفتنی است این گفتگوی وبیناری درحالی انجام شد، که اقدام اولیه و درخواست آن از سوی واحد بین‌الملل اداره ترویج و توسعه ارتباطات فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام شد و با پیگیری‌های بعدی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه به نتیجه رسید.
همچنین استمرار نشست وبیناری بین دو کشور، در هر 6ماه و در همین سطح، یکی از تصمیمات این گفتگو بود.
محمدجواد قوی، رئیس ادارۀ ترویج و توسعۀ ارتباطات فرهنگی سازمان یادشده، در این خصوص اعلام کرد: با توجه به گفتگوهای صورت گرفته در آیندۀ نزدیک شاهد مذاکراتی بین مقامات کتابخانه‌ای، آرشیوی و مطبوعاتی و مرکز نسخ خطی با مراکز همکار در عرصه بین‌المللی و داخلی خواهیم بود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید