۱۳۹۹-۰۶-۱۰

گنجینه ای از تَرین‌های صحیفۀ سجادیه در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی

گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی، 614 نسخه خطی از امام زین‌العابدین(ع) را در خود جا داده است که قدیمی‌ترین، کامل‌ترین و کوچک‌ترین نسخه‌های خطی صحیفۀ سجادیه در جهان، برخی از این نفایس است.

به گزارش گنجینه رضوی، مسئول امور مخازن نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی از وجود آثار خطی نفیسی از امام سجاد(ع)، شامل 614 نسخه کتاب خطی دیوان شعر امام سجاد(ع)، حدیث و ادعیۀ رسیده از ایشان مانند صحیفۀ سجادیه، جوشن کبیر، مناجات خمس عشر، دعای خضر و... در این مرکز خبر داد.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی تصریح کرد: تعداد 340 نسخه از این آثار نسخه‌های مختلف از صحیفه سجادیه و شرح و ترجمه و تعلیقات و حاشیه بر آن است که برخی از این آثار از جهت قدمت، شارح، خط و تذهیبِ هنرمندانی ممتاز، از نفاست ویژه‌ای برخوردار است. وی از میرداماد، شیخ بهایی، سیدعلی خان مدنی، بدیع‌الزمان قهپایی، شیخ ابراهیم کفعمی، سید نعمت‌الله جزایری و وثوق‌الحکمای سبزواری به عنوان برخی از علمایی نام برد که نسخ خطی شرح آنان از صحیفه در این گنجینه موجود است. 
فاضل هاشمی به برخی از تَرین‌های این حوزه اشاره و اعلام کرد: قدیمی‌ترین نسخۀ خطی صحیفۀ سجادیه به کتابت سال 416 قمری، کامل‌ترین نسخه‌ از صحیفه و همچنین کوچک‌ترین صحیفۀ سجادیۀ موجود در جهان که در ابعاد 9.5 در 7 سانتی‌متر بر روی پوست، به خط نسخ غبار به شکل کتابی هشت ضلعی در 50 برگ کتابت شده است، در این مرکز نگهداری می‌شود.
وی افزود: «دعای خضر» به خط نسخ و متعلق به قرن یازدهم قمری و نسخه‌ای از «مناجات انجیلیه» که ظاهراً مفصل‌ترین مناجات از امام سجاد(ع) است از دیگر آثار نفیس این مرکز است.
گفتنی است که گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی با بیش از 110هزار نسخۀ خطی تاریخی در موضوعات مختلف، از غنی‌ترین گنجینه‌های کتب خطی در جهان به شمار می‌رود. این آثار دیجیتال‌سازی شده و بسیاری از آنها از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس به آدرس digital.aqr.ir قابل دستیابی است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید