۱۳۹۹-۰۶-۱۰

نگاره‌های محرمی فرشچیان در موزۀ رضوی

تابلوهای نگارگری استاد فرشچیان، در حالی در تالاری اختصاصی در موزۀ آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است، که بخش زیادی از این تابلوها صحنۀ عاشورا را به تصویر کشیده است. تابلوی شام غریبان یکی از این آثار است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مجموعه‌ای ارزشمند از آثار فاخر محمود فرشچیان، استاد برجستۀ نگارگری، با موضوع عاشورا در محل تالار استاد فرشچیان موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است که بیشتر این آثار به سبک نگارگری با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید خلق شده است.
مسئول موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در این باره گفت: از قدیمی‌ترین آثار عاشورایی استاد در این تالار که اولین اثر اهدایی ایشان به موزۀ آستان قدس رضوی است، تابلوی «عصر عاشورا» در ابعاد 98 در 73 سانتی‌متر است که عناصر انسانی، حیوانی و گیاهی در آن موجود بوده و در سال 1355 خورشیدی خلق و سال 1369 به دست استاد به موزۀ حضرت رضا(ع) اهدا شده است.
جواد فرهمندنژاد تابلوی عرش بر زمین (گودی قتلگاه) در ابعاد 101.5 در 82 سانتی‌متر را که در سال 1395 خورشیدی خلق و سال 1396 به موزه اهدا شده است، اثر شاخص دیگری در این مجموعه معرفی کرد و افزود: این تابلو بازگوکنندۀ واقعۀ عاشورا و صحنۀ تأثرانگیز وداع حضرت زینب(س) با پیکر مطهر امام حسین(ع) در گودی قتلگاه است که سوگواری فرشتگان همراه با حضرت زینب(س) محیطی غم‌بار را در آن به تصویر کشیده است و در آن، هر قسمت، خود به تنهایی یک تابلوی مجزاست که نقطۀ طلایی آن، در محل تلاقی حضرت زینب(س) و پیکر مطهر امام حسین(ع) است.
وی اضافه کرد: تابلوی هدیۀ عشق (حضرت علی اصغرعلیه‌السلام) در ابعاد72 در 95 سانتی‌متر که در آن عناصر انسانی به چشم می‌خورد، اصابت تیر سه شعبه به گلوی مطهر حضرت علی‌اصغر(ع) را در حالی‌که بر دستان امام حسین(ع) قرار گرفته است، به تصویر کشیده و در سال 1381 خورشیدی خلق و 1382 اهدا شده است.
فرهنمندنژاد بیان کرد: در اثر دیگر استاد با نام «شام غریبان»، صورت و چهره‌ای تصویر نشده است، بلکه حرکات دست‌ها و پاها و حالت و فرم بدن افراد، نشان‌دهندۀ فاجعه‌ای است که بر خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام گذشته است. این تابلو در ابعاد 123در 143 در سال 1394خورشیدی خلق و همان سال اهدا شده است.
وی در پایان، به تابلوی «پرچمدار حق» (حضرت ابوالفضل علیه‌السلام) در ابعاد 100 در 71 سانتی‌متر با عناصر انسانی، حیوانی و گیاهی که در سال 1389 خورشیدی خلق و سال 1390 اهدا شده است اشاره و تصریح کرد: این اثر شمایلی از علمدار کربلا را با حالت زخمی بر روی اسب به تصویر کشیده که در آن، چهره و دستان حضرت ابوالفضل(ع) پوشیده شده است. 
فرهمندنزاد با بیان این‌که در این اثر، درخت‌های نخل که در اطراف تابلو در بیابان به صورت پراکنده کشیده شده، فضایی غم‌بار و پر اندوه و فضایی غم‌افزا را در ذهن بیننده تداعی می‌کند، ادامه داد: در این تابلو، اسب حضرت عباس(ع) با نشستن بر روی زمین سعی کرده که سوار بدون دست را بر روی زین نگه دارد و مشک آبی که تیر خورده و آب آن بر زمین ریخته، تیرهای اصابت‌شده به بدن حضرت و تیرهایی که به اسب خورده، نحوۀ شهادت ایشان را بیان می‌کند.
گفتنی است که آثار استاد فرشچیان ابتدا به صورت پراکنده در موزه‌های آستان قدس رضوی در معرض نمایش بود که به‌مرور با افزایش آثار اهدایی ایشان، از ششم شهریور سال 1389 خورشیدی، تالاری اختصاصی برای نمایش آثار استاد در محل موزۀ قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی افتتاح شد که در حال حاضر 17 تابلوی نقاشی از آثار این هنرمند برجستۀ نگارگری را مقابل دیدگان هنردوستان قرار داده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید