۱۳۹۹-۰۶-۱۱

قرآن‌های دست نویس امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) در موزه رضوی

در گنجينه قرآن و نفايس موزه آستان قدس رضوي، قرآن‌هاي خطی نفيس منسوب به دست‌خط ائمه اطهار عليهم‌السلام به نمايش درآمده است که در اين ميان، مصحف شريف امام حسين(ع) و امام سجاد(ع) در ايام عزاداري سالار شهيدان مورد توجه ويژه دوستداران اهل بيت عليهم‌السلام قرار گرفته است.

به گزارش گنجینه رضوی، در گنجينه قرآن و نفايس موزه آستان قدس رضوي، قرآن‌هاي نفيس و ارزشمندي به نمايش درآمده است که مصحف‌های شريف منسوب به دست‌خط امام علي(ع)، امام حسن(ع)، امام حسين(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) نفیس‌ترین نسخ این مجموعه است. این مصاحف به خط کوفي بر پوست کتابت شده‌ و از شاهکارهاي هنر اسلامي به شمار می‌روند.
مسئول گنجینه قرآن و نفایس موزۀ آستان قدس در این خصوص به نسخه قرآن کریم به دست‌خط منسوب به امام حسين(ع) اشاره کرد و گفت: اين مصحف شريف، شامل سوره‌ کهف تا آخر سوره طه است که در 83 ورق پوست نباتي‌رنگ به خط کوفي هفت‌سطري کتابت شده است.
وي افزود: ابعاد اين اثر نفيس، 5/16× 8/10 سانتي‌متر و جلد آن، چرمي دو رو است که بيرون جلد، ساغري مشکي و درون آن، تيماج ارغواني است و در صفحه آخر آن، ترقيمه «کتبه حسين بن‌علي»، با تذهيب مشاهده مي‌شود.
جواد فرهمندنژاد همچنین به معرفی قرآن منسوب به دست‌خط امام سجاد عليه‌السلام پرداخت و گفت: اين مصحف شريف، شامل سوره بقره تا سوره ناس است که در 361 ورق پوست آهوي نخودي‌رنگ در اندازه 32 در 20 سانتي‌متر به خط کوفي 16سطري کتابت شده است. وی افزود: جلد اين اثر ارزشمند، ساغري مشکي است و در برگ آخر آن، سوره ناس در سه سطر آمده و ترقيمه «کتبه المنتظر بوعده علي بن‌الحسين بن علي‌بن‌ابي‌طالب» به چشم مي‌خورد.
گفتنی است گنجینۀ کتب خطی آستان قدس رضوی بيش از 23هزار نسخه قرآن و جزوه قرآني نفيس خطي و قرآن‌هاي فاخر چاپ سنگي را در خود جا داده است که بسیاری از این نسخ به صورت تک نسخه و در دنیا بی‌نظیر است. همچنین آستان قدس رضوی بیشترین حجم قرآن‌های پوستی را در اختیار دارد. بخشی از نفایس این سازمان در گنجینۀ قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید