۱۳۹۹-۰۷-۰۷

1000 قطه عکس از دفاع 8ساله در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

مجموعه‌اي ارزشمند شامل بيش از یک هزار قطعه عکس و فایل دیجیتالی در حوزه دفاع مقدّس، در مرکز اسناد آستان قدس رضوي نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجینه رضوی، رئیس ادارۀ اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود بیش از یک هزار قطعه عکس و فایل دیجیتالی از صحنه‌هاي ماندگار جنگ در دوران هشت سال دفاع مقدس در قالب عکس‌های آنالوگ و دیجیتال، نگاتیو، کنتاکت و اسلاید، در این مرکز خبر داد.
دکتر الهه محبوب تصريح کرد: این عکس‌ها در موضوعات مختلف همچون حضور مقامات و مسئولان کشوری در مناطق جنگي، اعزام نيرو و بدرقه رزمندگان به جبهه، دوران اسارت آزادگان در اردوگاه‌هاي رژيم بعث عراق، تشييع پيکر پاک شهداي جنگ تحميلي در شهرهاي مختلف، حضور گروه‌های سنی مختلف در جبهه، تجمع رزمندگان در حرم مطهر امام رضا(ع) قبل از اعزام، عکس‌های یادگاری مربوط به رزمندگان در جبهه، پاک‌سازی مناطق جنگی آسیب‌دیده و مانند آن است.
وی با بیان اینکه این عکس‌ها نماد مقاومت و دفاع از کشور است، ادامه داد: عکس‌های مربوط به مناطق مختلف جنگی دوران دفاع مقدس، ادوات و تجهیزات نظامی،  فعالیت‌های آستان قدس در بازسازی شهر هویزه، برگزاری مراسم مذهبی اعم از برگزاری دعا و مداحی رزمندگان در جبهه، کمک‌های مردمی، استقبال مردم از آزادگان و آموزش‌های نظامی رزمندگان برخی دیگر از عکس‌های این مجموعه است.
محبوب با اشاره به اینکه بیش از 90درصد این عکس‌ها، اهدایی افراد و گروه‌ها به مرکز اسناد آستان قدس رضوی است، اضافه کرد: اهداکنندگان این مجموعه عکس، عموماً مصاحبه‌شوندگان بخش تاریخ شفاهی‌اند که هریک با عناوینی همچون رزمنده، عکاس، امدادگر و... در دفاع مقدس حضور داشتند. وی خاطرنشان کرد: به منظور حفاظت بهتر از این عکس‌ها و دسترسی پژوهشگران، از تمام این مجموعه تصویر دیجیتال تهیه شده است.
وی با بيان اينکه اسناد ارزشمند ديگري شامل وصيت‌نامه‌ها، خاطرات، دست‌نوشته‌هاي رزمندگان و شهداي دفاع مقدّس و... در آرشيو مرکز اسناد اين سازمان موجود است افزود: مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی در راستای حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، از واگذاری اسناد مکتوب و فایل‌های دیجیتال به مجموعه وسیع موجود در این سازمان، استقبال می‌کند.
گفتني است که مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، در دو محورِ اسناد و مطبوعات، با در اختیارداشتن شمار زیادی از اسناد و مطبوعات نادر، از غنی‌ترین مجموعه‌های کشور در این حوزه به شمار می‌آید.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید