۱۳۹۹-۰۷-۰۹

5مهر/ شکست حصر آبادان در عملیات ثامن‌الائمه علیه السلام( 1360 ه.ش)

نیروهای مسلح انقلابی متشکل از نیروهای مردمی، سپاه و عناصر انقلابی ارتش که با حضور در میدان‌های درگیری و مقاومت پیروزی‌های مختلفی را به دست آورده بودند جان تازه‌ای گرفتند

و با توجه به اینکه وقایع مهمی از جمله عزل بنی‌صدر و حوادث داخلی که همگی منجر به بی‌آرامی در کشور و منطقه جنگ شده بود، توان این نیروی عظیم خودجوش از میان مردم به مرحله بلوغ رسید تا اینکه ظرف کمتر از یک سال، در چهار عملیات بزرگ ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس، 57% از سرزمین‌هایی که در ماه‌های اول جنگ به اشغال دشمن درآمده بود، توسط نیروهای انقلابی آزاد شد. علاوه بر آن ترس ناشی از قدرت‌نمایی رزمندگان اسلام، دشمن را وادار کرد تا بخش دیگری از مناطق اشغالی را تخلیه کند.

عملیات بزرگ ثامن الائمه با رمز نورانی( نصر من الله و فتح قریب) در جبهه جنوب شرق و شمال آبادان در شرق رود کارون در وسعت 150 کیلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شکست حصر آبادان و با همکاری ارتش و سپاه انجام شد. بدین ترتیب، اولین همکاری سپاه و ارتش در این عملیات و در مقیاس وسیع تحقق یافت.

منبع:

1- دوران افتخار: (حماسه ‎۸ سال دفاع مقدس)/ مؤلف: مصطفي وفائي؛ ويراستار: الهام وفائي.- قم: وفائي، ‎۱۳۸۹.

2- روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید