۱۳۹۹-۰۷-۰۹

7مهر/ روز آتش نشانی و ایمنی

ایمنی را مصونیت در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث، اعم از طبیعی و غیر طبیعی معنا کرده‌اند. از آنجا که نمی‌توان به ایمنی صد در صد دست یافت، کارشناسان از اصطلاحاتی نظیر( ارتقاء ایمنی) و( سطح پیشرفت ایمنی) استفاده می‌کنند. سطح پیشرفت ایمنی رابطه تنگاتنگی با توسعه دارد، بنابراین در کشورهای پیشرفته، یکی از اهداف دولت‌ها، حداکثر رساندن سطح پوشش ایمنی برای دستیابی به حداکثر توسعه است.

پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیر نظامی، فلسفه وجودی آتش نشانی‌های کشور، توسط بندهای 14 و 20 ماده 55 قانون شهرداری تعریف گشت و از همین رو سازمان‌های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها قلمداد می‌شوند. براساس این قانون شهرداری‌ها ملزم هستند، برای حفظ شهرها از خطر سیل و حریق و دیگر مخاطرات تدابیر موثری اتخاذ نمایند.
نظر به اینکه کشور ما کشور حادثه‌خیز می‌باشد و از چهل حادثه طبیعی شناخته شده، سی مورد آن در ایران امکان وقوع دارد، توجه به بحث ایمنی همچنین تهیه و تدوین ضوابط و مقررات ایمنی امری ضروری است.
در این ارتباط وزارت کار و امور اجتماعی دانشکده‌ای تحت عنوان دانشکده تعلیمات و حفاظت بهداشت کار تاسیس نموده است که ضمن آموزش نکات بهداشتی و ایمنی مهمترین مباحث ایمنی در کارگاه‌ها را پیگیری می‌نماید.
منبع: روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید