۱۳۹۹-۰۷-۰۹

8 مهر روز جهانی قلب

آخرین یكشنبه ماه سپتامبر میلادی، هر ساله "روز جهانی قلب" نام دارد.

فرقی ندارد شاعر باشید و قلب را مركز عواطف و احساسات بدانید، یا پزشك باشید و به آن به چشم تلمبه‌ای گوشتی بدون احساس ‌بنگرید، آنچه در نگاه همه مشترك است زندگی است. همه قلب را منشا زندگی می‌دانند و تپش‌های آن را گرامی می‌دارند. تلمبه‌ای عضلانی كه در سینه قرار دارد و بزرگی آن به اندازه مشت انسان است و وزنش كمتر از یك قوطی نوشابه كه روزانه 100 هزار بار می‌تپد و به طور مداوم در حال كار كردن و تلمبه زدن است، اما آنقدر مهم است كه نه تنها یك روز در سال، بلكه باید همه سال به آن اندیشید.
بیماری های قلبی-عروقی یكی از بیماری‌های شایع در تمام دنیاست و سالانه 2/17 میلیون نفر را به كام مرگ می‌‌كشاند كه 2/7 میلیون نفر به علت بیماری ایسمیك قلبی و 5/5 میلیون نفر به علت حوادث عروق مغزی و 3/3 میلیون نفر به دلیل فشار خون بالا فوت می‌كنند. در كشور ایران نیز 38 درصد مرگ‌ها و 23 درصد از ناتوانی‌ها به علت همین بیماری‌هاست. این بیماری اولین علت مرگ و میر در كشور‌های پیشرفته است و در كشورهای در حال توسعه به سرعت رو به گسترش است.
به علت اهمیت موضوع و ضرورت جلب توجه مسوولان در برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز این بیماری‌ها، از جمله نهادهای مردمی مانند فدراسیون بین‌المللی قلب‌شناسی و انجمن بین‌المللی قلب‌شناسان، در سال 1978 میلادی تاسیس گردید که مسوولیت آن پیشگیری و كنترل بیماری‌های قلبی عروقی بود. با ادغام این دو انجمن با یكدیگر و تغییر نام آنها رسما از سال 1998 ، فدراسیون جهانی قلب تشكیل شد. روز جهانی قلب فرصتی برای حساس‌سازی جامعه و زمینه سازی برای اصلاح شیوه‌های نامناسب است و مردم را تشویق می‌كند تا درباره عادات خوب زندگی كه منجر به زندگی طولانی‌تر و قلب سالم‌تر می‌شود، فكر كنند.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید