۱۳۹۹-۰۷-۱۳

پایگاه نشریات دیجیتال آستان قدس رضوی؛ دروازه ای نو در دسترسی آزاد به اطلاعات

رئیس بخش ساماندهی و توسعه منابع دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از افزایش نشریات بارگذاری شده در این پایگاه به بیش از 5هزار نسخه دیجیتال خبر داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مهدی کریمی اظهار داشت: با توجه به اهمیت نشریات ادواری در حوزه‌های مختلف پژوهش و عدم دسترسی آسان به آنها و همچنین لزوم ارائه خدمات اطلاع‌رسانی روزآمد،کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، هم‌زمان با دهه کرامت، اقدام به راه‌اندازی پایگاه نشریات دیجیتال با اولویت مجلات و روزنامه‌های آستان قدس رضوی کرد که با به روزرسانی مستمر، تاکنون بیش از 480 عنوان نشریه با حدود 5هزار و 300 نسخه دیجیتال در آن بارگذاری شده است.
وی تصریح کرد: شمارگان مختلف این عناوین، ویژه‌نامه‌ها و ضمایم در این پایگاه وارد شده و از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir در دسترس عموم قرار گرفته است.
کریمی خاطرنشان کرد: عناوین نشریه‌های ارائه شده به دوره‌های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی برمی‌گردد، همچنین برخی از نشریه‌ها به زبان‌های مختلفی از جمله عربی، انگلیسی، اردو و ترکی است.
وی ادامه داد: نشریه‌های دوره قاجار شامل آشفته، خورشید، ادب، تازه بهار، شرق ایران، بلدالامین، بهار، چمن، خراسان، اطلاعات یومیه و نظیر این موارد است که طرفداران زیادی داشته و از ابتدای ارائه مورد استقبال بسیاری از فعالان پایگاه نشریات دیجیتال قرار گرفته است.
کریمی افزود: در ارتباط با نشریه‌های دوره پهلوی، آثار خواندنی و ماندگاری چون نوبهار، آخرین اطلاعات پزشکی، شادی، نامه آستان قدس، پرچم شرق، بیداری قهستان، باختر، بیهق و نظیر این موارد بارگذاری شد و در دسترس عموم قرار گرفته است که افراد زیادی نیز این دسته از نشریات را مورد مطالعه قرار دادند.
وی ادامه داد: از میان نشریه‌های دوره جمهوری اسلامی که در پایگاه نشریات دیجیتال ارائه شد نیز می‌توان به حرم، جوان، دانشورز، زلال وحی، دانش‌پژوه، مشکوه، همگام، زائر، خانواده واحد، پژوهش در پزشکی و ... اشاره کرد.
کریمی تصریح کرد: نشریاتی چون المنبجسات الرضویه، روضه الجنان، النسیم الرضوی، و نظایر آن در میان نشریات عرب زبان و نشریاتی چون" Profundity of Razavi Sun Quarterly"، در انگلیسی زبان‌ها در این پایگاه وارد شده است. وی همچنین از نشریات اردوزبان مانند «شمس‌الشموس»، و ترکی، مانند «اذربایجان گونشی» به عنوان نمونه‌ای از نشریات بارگذاری شده در این پایگاه نام برد و گفت: اطلاعات کامل و جامعی از نشریات در این پایگاه وجود دارد و دسترسی به آنها از طریق سامانه رسمی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بسیار آسان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید