۱۳۹۹-۰۷-۳۰

1آبان/ روز آمار و برنامه‌ریزی

تحلیل وضعیت موجود و پیش‌بینی وضعیت آینده در بخش‌های مختلف اقتصادی مستلزم وجود داده‌های آماری دقیق، جامع و به روز است.

بنابراین آمار و اطلاعات یکی از عوامل موثر و ضروری برای برنامه‌ریزی، ارزیابی عملکردها و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف مدیریت بوده و سیاستگزاران، برنامه‌ریزان و کارشناسان برای تدوین راهبردها، سیاستگزاری و تعیین خط مشی، برنامه‌ریزی، نظارت، هماهنگی و هدایت برنامه‌ها و نیز فعالان اقتصادی و تجاری در فرآیند ارتقاء جایگاه کشور در بازار جهانی به داده‌های آماری نیاز دارند.
آمار و اطلاعات پایه و اساس هر تحقیق، پژوهش، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و سیاستگزاری است. به همین جهت سیاستگزاران، برنامه‌ریزان و کارشناسان برای تدوین برنامه‌ها، سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به داده‌های آماری ویژه‌ای نیاز دارند که براساس آنها تحلیل‌های خرد و کلان خود را شکل دهند. برخی فعالان اقتصادی به داده‌های آماری صنعت یا بازار خاصی توجه دارند، حال آنکه برخی دیگر علاوه بر آمارهای موردی به داده‌های آماری متغیرهای کلان اقتصادی توجه می‌کنند.
همچنین پژوهشگران به طیف گسترده‌ای از داده‌های آماری نیاز دارند. استفاده از این ابزار اساسی و مطمئن به نحوی مورد توجه قرار گرفته که میزان توسعه یافتگی کشورها ارتباط تنگاتنگی با حجم و کیفیت آمار و اطلاعات تولید شده توسط آنها دارد.
تهیه و تولید اطلاعات آماری صحیح و ارائه بهنگام آن به منظور رفع نیازهای آماری جامعه به ویژه برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین تغذیه پایگاه اطلاعات آماری از جمله مهمترین هدف‌های نظام آماری کشور می‌باشد.
در ایران نیز به مساله آمار و نقش آن در برنامه‌ریزی توجه بسیار زیادی شده است. هر چند در این زمینه مشکلات و نقیصه‌هایی وجود دارد لکن باید تلاش شود تا بسترهای آماری جامعه آماده شود و برنامه‌ریزان و تحلیلگران بتوانند با ثبات و صحت آمار برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت خویش را پی‌ریزی نمایند.
منبع: روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید