۱۳۹۹-۰۷-۳۰

شهادت حضرت امام رضا (ع) ( 203ه.ق)

اسم آن بزرگوار علی و کنیه او ابوالحسن الثانی و لقب مشهور او رضا است. امام رضا (ع) را از آن جهت رضا نامیدند که، مخالفان و دشمنان و دوستان و شیعیان او به آن حضرت راضی بودند.

عمر مبارک آن حضرت پنجاه و پنج سال بود. در یازدهم ذی القعده سال 148 هجری به دنیا آمد و در سال203 هجری در آخر ماه صفر به دست مامون عباسی مسموم و شهید شد. مدت امامت آن بزرگوار بیست سال بود، که حدود هفده سال آن را در مدینه منجی و مروج دین بود. سه سال آخر، او را از مدینه به اجبار به طوس بردند و در طوس تا توانست از حریم دین حراست کرد تا سرانجام به دست مامون به شهادت رسید.
حضرت رضا(ع) در موارد بسیاری ذکر فرموده‌اند که سفرش به خراسان، قبول ولایتعهدی و ورود به دستگاه مامون بر ایشان تحمیل شده بود. تشکیل مجلس عزا در مدینه موقع حرکت، گریه‌های آن بزرگوار در مکه و خداحافظی با بیت الله قبل از موقع آمدن نیروهای مامون، گریه‌های او کنار قبر جد بزرگوارش و خداحافظی با او بعد از آمدن آنان، قبول نکردن مکرر ولایتعهدی تا آنکه تهدید می‌شود و سپس قبول کردن آن مشروط بر اینکه در امور مملکتی هیچ دخالتی نکند، همه این موارد بیانگر این مطلب است، که ولایتعهدی به اجبار تحمیل امام رضا(ع) شده است.
منبع:
1-زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.
2-زندگاني امام علي بن موسي‌الرضا عليه‌السلام و سخنان آن بزرگوار در علوم مختلف/ تاليف محمد صادق هاشمي.- [ويرايش ‎۲؟].- تهران: منير، ‎۱۳۸۳.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید