۱۳۹۹-۰۸-۰۳

8آبان/ شهادت محمد حسین فهمیده (بسیجی 13 ساله) - روز نوجوان و بسیج دانش آموزی

امام خمینی(ره) در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر می‌کنند، جملات معروف خود را پیرامون شهید فهمیده می‌فرمایند: (( رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت وآن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید)).

دوران کودکی را همراه سایر فرزندان خانواده و درکنار برادرش داوود که وی نیز سه سال بعد از شهادت محمد حسین به فوز شهادت نایل آمد، با صفا و صمیمیت و در زیر سایه محبت و توجه پدر و مادری مهربان، سپری کرد. درسال 1352، به مدرسه رفت وکلاس اول تا چهارم ابتدایی را با یک معلم روحانی طی کرد. سال پنجم ابتدایی و اول و دوم راهنمایی را به دلیل انتقال خانواده اش به کرج در دو مدرسه دراین شهر گذراند. درهمین دوران بود که به واسطه حوادث انقلاب، روح وی نیز، مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور، دچار تحولات عظیمی گردید. شخصیت او با داشتن خانواده‌ای متدین و مذهبی و شرایط خاص شهر مقدس قم و نیز زمینه مساعد روحی به گونه‌ای شکل گرفت که سرشار از دین و فرهنگ غنی اسلام بود. از عوامل مهم دیگر در شکل‌گیری شخصیت او، نوارها واعلامیه‌های امام بود که قبل از انقلاب به دست او می‌رسید.
شهید فهمیده ، نوجوانی خوش برخورد، شجاع، فعال، کوشا بود که به مطالعه علاقه زیادی داشت و با وجود این که به سن تکلیف نرسیده بود، نماز می‌خواند و احترام خاصی برای والدینش قایل بود و هرگز به آن‌ها بی‌احترامی نمی‌کرد.
در جبهه، شهید فهمیده به اتفاق دوست شهیدش( محمد رضا شمس)، در سنگری واحد بودند که در هجوم عراقی‌ها به خرمشهر محاصره شد. محمد رضا شمس دوست و همسنگر حسین زخمی شد و حسین با سختی فراوان او را به پشت خط رساند و به جایگاه قبلی خودش بازگشت. او با مشاهده تانک‌های عراقی( در حدود 5  دستگاه تانک) که به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنها بودند تاب نیاورد و در حالی که تعدادی نارنجک به کمرش بسته و در دستش گرفته بود، به طرف تانک‌ها حرکت کرد. در این هنگام تیری به پایش اصابت کرد و او از ناحیه پا مجروح شد؛ اما نتوانست در اراده محکم و عزم پولادین او خللی ایجاد کند، از این رو بدون هیچ دغدغه و تردیدی تصمیم خود را عملی ساخت و از لابلای امواج تیر که از هر سو به طرف او می‌آمد، خود را به تانک پیشرو رساند و با استفاده از نارنجک، موفق شد که تانک را منفجر کند و خود نیز شهید شود.
به مجرد انفجار تانک مهاجمان گمان کردند که حمله‌ای صورت گرفته است، لذا روحیه خود را باختند و با سرعت هر چه تمامتر تانک‌ها را رها کردند و پا به فرار گذاشتند. در نتیجه، حلقه محاصره شکسته شد و پس از مدتی نیروهای کمکی هم سر رسیدند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاکسازی کردند.
شهید فهمیده، یکی از هزاران دانش آموز بسیجی کشور است که با نثار خون خود بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. وی دوران کودکی و نوجوانی خود را در حالی سپری کرد که هر روز آن همراه حادثه‌ای بود که در شکل‌گیری شخصیت او موثر واقع می‌شد. او با سرمایه عظمیی از فهم و درک انقلابی و اسلامی به دنبال طوفان حوادث انقلاب، وارد جنگ شد و با وجود سن کم، خود را به خونین شهر قهرمان رسانید و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان زنده تاریخ ثبت کرد.
منبع:
1- سایت تبیان
2- روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید