۱۳۹۹-۰۸-۱۴

13آبان/تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام(ره)( 1358ه.ش)

پیرو دعوت شورای انقلاب و تاکید امام برای حضور روحانیون بر این راهپیمایی، جمعیت زیادی از مردم تهران در سالگرد تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه در سیزدهم آبان 1343 به علت اعتراض ایشان به تصویب لایحه کاپیتولاسیون، همچنین اولین سالگرد شهادت دانش آموزان در دانشگاه تهران، دست به راهپیمایی زدند. قرار بود راهپیمایی کنندگان در زمین چمن دانشگاه تهران تجمع کنند، اما جمعیت کوچکی از دانشجویان در مسیر راهپیمایی، با رسیدن به سفارت آمریکا، به سوی لانه جاسوسی یورش بردند و از درهای آن بالا رفتند و آنها را گشودند. به این ترتیب انقلاب دوم که انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول بود، آغاز شد.

این دانشجویان متشکل از دانشجویان چهار دانشگاه بزرگ تهران، یعنی دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه ملی( شهید بهشتی)، دانشگاه تهران و دانشگاه پلی‌تکنیک( امیر کبیر) بودند.
وسایل مورد نیاز برای بریدن قفل و زنجیر در ورودی، مخفیانه توسط خواهران دانشجو و زیر چادرهایشان به محل آورده شد. با رسیدن به در اصلی سفارت، دانشجویان به طور طبیعی به راهپیمایی خود ادامه دادند. ماموران شهربانی کنار در ایستاده بودند، با توجه به اینکه این راهپیمایی و تظاهرات کوچک چهار صد و پنجاه نفره برایشان بسیار طبیعی و عادی بود، با بی‌تفاوتی ناظر آن بودند.
با گذشتن عده‌ای از دانشجویان از مقابل در اصلی سفارت و در حالی که دانشجویی مشغول فیلمبرداری و دیگری مشغول عکس‌برداری از صحنه بود، دستور تهاجم توسط یکی از دانشجویان که مسئول این کار بود، داده شد. تهاجم به سمت در اصلی سفارت واقع در خیابان آیت الله طالقانی آغاز شد. عده‌ای از دانشجویان به سرعت از میله‌های در بالا رفتند و به داخل سفارت پریدند.
دانشجویان در همان لحظه‌های اول، تمامی ساختمان‌های محوطه سفارت را به تصرف خود درآوردند؛ اما نگهبانان سفارت با توجه به اشرافی که از طریق دوربین‌های مدار بسته بر تمام درها، محوطه و حتی خیابان‌های اطراف داشتند، سریع درهای ساختمان مرکزی را بستند. پس از سه ساعت مقاومت، ماموران آمریکایی در اصلی ساختمان مرکزی را گشودند و کسانی که در ساختمان حضور داشتند، در حالی که دست‌هایشان را روی سرشان گرفته بودند، خود را تسلیم کردند.
دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بلافاصله چشمان آنان را بستند و با فریادهای(( الله اکبر))، (( مرگ بر آمریکا)) و (( مرگ بر شاه)) این لحظه‌های بی‌مانند در تاریخ را گرامی داشتند. سپس پرچم آمریکا را که بر فراز این ساختمان به اهتزاز درآمده بود، با فریاد الله اکبر به پایین کشیدند.
عکس‌هایی که در این لحظه‌ها برداشته شد، به عنوان سمبل و نشانه استیصال دولت آمریکا در برابر امام، دانشجویان مسلمان پیرو خط ایشان و ملت ایران درآمد. با ورود حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خوئینی‌ها، مردم با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از دانشجویان اعلام کردند.
برای جلوگیری از سوء تفاهم‌های احتمال، لازم بود به سرعت روشنگری انجام شود. به همین علت در اولین روز تسخیر و طی چند ساعت، هفت اطلاعیه منتشر و دانشجویان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، چگونگی تسخیر لانه جاسوسی و اهداف خود را بیان کردند.
منبع: روز خدا: خاطرات نخستين روزهاي تسخير لانه جاسوسي/ نويسنده محمد هاشم پور يزدان‌پرست؛ تدوين و ويرايش حسين نصراله زنجاني؛ [براي] دفتر مطالعات و ادبيات پايداري حوزه هنري استان فارس.- تهران: انتشارات سوره مهر، ‎۱۳۹۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید