۱۳۹۹-۰۸-۱۴

10آبان/ شهادت آیه الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب به دست منافقان( 1358ش)

شهید بزرگوار آیت الله سید محمود قاضی طباطبائی، اولین امام جمعه تبریز در سال 1333ه‌ق، در تبریز متولد شد. پدرش حاج میرزا باقر و عمویش میرزا اسد الله از علمای بنام تبریز بودند.

در سن 24 سالگی در بحبوحه مبارزات در تبریز به همراه پدرش به تهران تبعید شد و پس از چند ماه توقف در تهران و ری به تبریز مراجعه نمود. دو سال بعد جهت تحصیل در حوزه علمیه قم به شهر قم مشرف شد و از محضر آیات عظام سید محمد خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره‌ای و صدر و بروجردی و گلپایگانی کسب فیض نمود. آن شهید بزرگوار از محضر امام خمینی(ره) نیز بهره برد و از شاگردان و علاقمندان ایشان به شمار می‌رفت. در سال 1369 ه‌ق شهید قاضی، از قم به نجف عزیمت کرد و نزد علمای برجسته نجف یعنی آیت الله حکیم عبدالحسین رشتی، میرزا باقر زنجانی و بجنوردی به کسب علوم دینی پرداخت.
آن شهید بزرگوار به دلیل تسلطی که به زبان عربی داشت، مقالاتی به زبان عربی برای مجلات کشورهای عربی می‌نگاشت. مقالات زیادی از ایشان در مجلات مصر چاپ شده است، مطالعات تبلیغاتی ایشان به بیان دوستان و آشنایان کم نظیر و اطلاعات ادبی ایشان بسیار وسیع بود. آثار قلمی با ارزشی از ایشان به یادگار مانده است. شهید آیت الله قاضی طباطبایی، همچنانکه در تلاش‌های علمی کوشا بودند، در مبارزات سیاسی نیز شرکت فعالانه داشتند.
شرکت علنی و بارز آن شهید در مبارزات سیاسی از سال‌های 41 و 42 همزمان با آغاز نهضت اسلامی شروع می‌شود و ایشان یکی از رهبران و پایه‌های نهضت در آذربایجان بودند که در جریان همین مبارزات دستگیر و در زندان قزل قلعه تهران زندانی شدند. آیت الله قاضی، به اتهام اینکه در خلال بحث پیرامون حکومت اسلامی و جنایات اسرائیل در یک سخنرانی علنی نام امام(ره) را به عظمت و عزت بر زبان آورد به مدت شش ماه به بافق کرمان تبعید شد. پس از آن به بهانه دیگری شش ماه، دیگر به زنجان تبعید شد.
شهید قاضی در تبریز تنها نماینده تام الاختیار حضرت امام خمینی(ره) بوده و نقش ایشان در شکل دادن به مبارزات مردم نیز شایان توجه است. ایشان با خطوط انحرافی و مخالف با جمهوری اسلامی و جریانات ضد انقلابی به خصوص منافقین به شدت برخورد می‌نمود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت امام جمعه تبریز منصوب، و ایجادگر کمیته انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی و غربی و راه‌اندازی ادارات بود. این شهید بزرگوار در دهم آبان ماه 1358 مصادف با عید قربان توسط مزدوران به شهادت رسید.
منبع:
1- روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.
2- مثلث استعمار (ترور - کودتا - تجاوز)/ تاليف اکبر تهراني.- تهران: بوستان، ‎۱۳۹۰.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید