۱۳۹۹-۰۸-۱۸

تفکر انتقادی و خلاقیت

این کتاب درباره تفکر انتقادی و تفکر خلاق نوشته شده است. تفکر انتقادی و تفکر خلاق برای حل مسئله مهم هستند و در عین حال مستقل از یکدیگر نیستند. خلاقیت در تفکر انتقادی نیاز است تا بحث‌ها، مثال‌ها و توضیحات شکل گیرد.

خلاقیت نیز به تفکر انتقادی نیاز دارد تا ایده‌های جدید ارزشیابی شوند. آنها بخشی از چارچوب تفکرند. تفکر خوب تنها به اصول استدلال خوب نیاز ندارد. در این کتاب در مورد عوامل شخصیتی و روان‌شناختی بحث شده و بر میل و عملکرد برای تفکر خوب تاکید شده است. همچنین بر یافته‌هایی در زمینه علوم شناختی و روان‌شناختی همچون جانبداری شناختی در استدلال و تصمیم‌گیری صورت گرفته است.
این کتاب یک دانشنامه صرف در مورد مهارت‌های تفکر نیست، بلکه هدف آن است که مطالب به صورت کوتاه و خواندنی به خوانندگان ارائه شود و آنها را از لحاظ عملی برای مهارت‌های تفکر آماده کند. این کتاب در بیست و سه فصل تهیه شده است که عبارتند از:
فصل اول: مقدمه؛ فصل دوم: فکر کنید و دقیق بنویسید؛ فصل سوم: تعریف‌ها؛ فصل چهارم: شرایط لازم و کافی؛ فصل پنجم: موانع زبان‌شناختی؛ فصل ششم: صدق؛ فصل هفتم: منطق پایه؛ فصل هشتم: شناسایی استدلال؛ فصل نهم: اعتبار و صحت استدلال؛ فصل دهم: استدلال استقرایی، فصل یازدهم: طراحی بحث، فصل دوازدهم: تجزیه و تحلیل بحث، فصل سیزدهم: دلیل و برهان علمی؛ فصل چهاردهم: روش‌های میل؛ فصل پانزدهم: استدلال در مورد علیت؛ فصل شانزدهم: نمودارهای فرایندهای تصادفی( علی)؛ فصل هفدهم: آمار و احتمالات؛ فصل هجدهم: مغالطه‌ها؛ فصل نوزدهم: سوگیری‌های شناختی؛ فصل بیستم: استدلال‌های قیاسی؛ فصل بیست و یکم: اخذ تصمیمات منطقی؛ فصل بیست و دوم: خلاقیت چیست؟؛ فصل بیست و سوم: عادت‌های تفکر
در انتهای کتاب ضمیمه، منابع و نمایه آورده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید