۱۳۹۹-۰۸-۱۹

23آبان/روز حمایت از بیماران کلیوی

23 تا 30 آبان ماه، با عنوان "هفته حمایت از بیماران کلیوی" در کشور نامگذاری شده است. یكی از بیماری هایی كه افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان با آن دست و پنجه نرم می كنند، "بیماری كلیوی" است. افراد از زمان بروز این بیماری، باید به طور مرتب و مداوم تحت درمان قرار بگیرند و زمانی كه دیگر هیچ دارویی جوابگوی آنها نباشد، پیوند كلیه تنها راه باقیمانده برای ادامه حیات این بیماران است.

سلول‌های فعال بدن انسان دائم در حال ریختن مواد زائد به درون خود هستند؛ موادی که اگر در بدن جمع شوند، انسان را مسموم می‌کنند. البته این امر رخ نخواهد داد زیرا کلیه‌ها ثانیه به ثانیه خون را تصفیه می‌کنند، مواد زائد و آب اضافی آن را می‌گیرند و ادرار می‌سازند.
کلیه‌ها هر روز مقدار زیادی خون تصفیه می‌کنند و ادرار می‌سازند. این عمل کار سختی است، زیرا تا 25 درصد انرژی بدن را مصرف می‌کند. کلیه‌ها نه تنها مواد زائد خون، بلکه آب زائد خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها را نیز می‌گیرند. این عمل از آبکی شدن خون جلوگیری می‌کند.
کلیه ترکیب و مقدار مایعات بدن را حفظ می‌کند و نارسایی آن با اختلال در عملکرد ارگان‌های متعدد ظاهر می‌شود. بیماری مزمن کلیه در حال رسیدن به سهم‌های اپیدمیک در سراسر جهان است و آسیب حاد کلیوی در بیماران بستری درصد بسیار زیادی از ارجاعات بیمارستانی را با میزان مرگ و میر بالا متاثر می‌سازد. عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها بسیار مختلف است. علاوه بر از دست دادن فیلتراسیون گلومرولی، بیماری‌های کلیه شامل هیپرتانسیون، سنگ‌های ادراری و دسته‌ای از اختلالات الکترولیتی است که میزان فیلتراسیون گلومرولی را( GFR) متاثر نمی‌کنند، اما با این حال، موجب موارد ابتلا و مرگ و میر قابل توجهی می‌شوند.
منبع: 1- شگفتي‌هاي بدن: سفري شگفت‌انگيز به ساختمان بدن انسان/ مولف ريچارد واکر؛ مترجمين حسين ترابي، حسين ساداتي، لادن خانلري.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۸۸.
2- بيماري‌هاي کليه و مجاري ادراري/ مولف [صحيح: ويراستاران رابرت سي. گريگز، ادوارد ج. وينگ، ج. گريگوري فيتس]؛ [سرويراستار ايور ج. بنجامين] ؛ با مقدمه و تحت نظارت محمدرضا خاتمي؛ ترجمه مرضيه قادري؛ ويراستار: محمدحسين شجاع‌مرادي.- تهران: انديشه رفيع، ‎۱۳۹۵.
3- سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید