۱۳۹۹-۰۸-۲۵

24آبان/ روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

24 آبان در تقویم رسمی کشور، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ثبت شده است.

به همین منظور هرساله از این روز به مدت یک هفته برنامه‌های متنوعی حول محور کتاب برگزار می‌شود. در این هفته که با نام هفته کتاب نامگذاری شده است، وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف همه استان‌های کشور را به انجام فعالیت‌های مختلف در ارتباط با یار مهربان وامی‌دارد. کتاب میراثی ماندگار، پدیده‌ای باشکوه و باارزش و عنصری رشد آفرین و روشنگر در پهنه زندگی بشر است. افتخار ما نیز در این است که فرهنگ باورهای دینی ما- یعنی آیین مقدس اسلام- مبتنی بر ارزش بینش و دانش و ارجمندی کتاب و نگارش است و خداوند منان معجزه ابدی آخرین و محبوب‌ترین فرستاده‌اش را، یک کتاب قرار داده است.
مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد با وجود همه پیشرفت‌های فناوارانه کماکان کتاب خواندن برای جامعه مؤثرترین و مفیدترین نوع مصرف فرهنگی است و آثار و برکات کتابخوانی هر فرد به کل جامعه می‌رسد.
در متون دینی  و سخنان بزرگان ما نیز کتابخوانی و توجه به کتاب جایگاه بالایی دارد، اما متأسفانه با وجود این تأکیدات و توصیه‌ها، در عمل منجر به رشد کتابخوانی در کشورمان نشده است و کار به جایی رسیده است که وضعیت کتاب در ایران به گونه‌ای است که برای حفظ و تقویت آن مسئولیت همگانی داریم.
راه رونق صنعت نشر یا از قفسه کتابخانه‌ها می گذرد یا از قفسه کتابفروشی‌ها. امروز دریافته‌ایم که اهمیت کتابفروشی اگر از نشر بیشتر نباشد، کمتر نیست. برای اصلاح وضعیت کتاب و برای تبلیغ و ترویج کتاب باید تلاش کنیم مراجعه به کتابفروشی‌ها افزایش یابد. امروزه تحقیقات بین المللی نشان داده است که بچه هایی که در معرض کتاب قرار می‌گیرند، به صرف در معرض کتاب قرار گرفتن در کسب علم و دانش از دیگران موفق‌ترند.
منبع:
1- سایت تبیان
2- روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید