۱۳۹۹-۰۸-۲۵

24 آبان/ روز بزرگداشت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی( 1360ش)

سید محمد حسین طباطبایی علامه در شهر تبریز به دنیا آمد. وی تا 23 سالگی در آن شهر و نزد پدر دانشمند خود و علمای بزرگ آن دیار مقدمات علوم، سطوح فقه و اصول و بخشی از حکمت را فرا گرفت.

در سال 1344 راهی نجف اشرف شد. او در آن دیار در درس علمایی چون آیت الله نائینی، شیخ محمد حسین اصفهانی( کمپانی) و آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی حاضر گشت و به درجه‌ی اجتهاد رسید. دروس عقلی را در محضر علامه بادکوبه‌ای فرا گرفت و سال‌ها در این رشته به تدریس پرداخت. علامه در سال 1354 پس از ده سال توقف در بغداد به تبریز بازگشت و در آذربایجان مدتی طولانی به تدریس و تحقیق اشتغال داشت. ایشان سپس به قم مهاجرت کرد و در این شهر تا پایان عمر زندگی نمود و به تحقیقات علمی خود و تدریس ادامه داد.
این استاد گرانقدر بیشتر درس حکمت افاضه می‌کرد، حکمای شرقی و غربی از احاطه او به علوم دینی قدیم و جدید در شگفت بودند. علامه با دلایل علمی و منطقی نارسایی‌های مکتب ماتریالیسم را عرضه می‌داشت و نوآوری‌های بسیار علمی فرهنگی ابراز می‌کرد. فلسفه را با عرفانیات چاشنی می‌بخشید و خود عارفی آشنا به علوم جدید بود. نوشته‌هایش به گونه‌‍‌ای ساده و دلپذیر بود که برای عامه مردم نیز قابل فهم بود. وی با مقالات متعدد خود با زبانی گویا و رسا حقایق دین اسلام و مذهب شیعه را بیان می‌کرد.
( انبوه دانش) و( کیمیای ایمان) علامه آثاری گرانبها و جاودانه بسان مشعلی فروزان فرا راه دانش‌پژوهان آفرید. کتاب‌هایی چون:
- تفسیر المیزان که دائره‌المعارفی است از معارف و دربردارنده بحث‌های اعتقادی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و ... با تکیه بر قرآن کریم می‌باشد. این کتاب ثمره‌ای کم‌نظیر از بیست سال تلاش شبانه‌روزی علامه است. نقطه آغازین این تالیف به برکت غور و ژرف‌نگری در روایات بحارالانوار است که علامه سبک این تفسیر را از مرحوم قاضی آموخت و در قم عملی ساخت.
- بدایه الحکمه و نهایه الحکمه در فلسفه و کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ این کتاب‌ها موجب هدایت بسیاری از جوانان مسلمان و نجات آنان از هلاکت کفر و الحاد شد. اثری که پاورقی‌های استاد مطهری عنایتی افزون بدان بخشیده است.
- کتاب‌های حاشیه بر کفایه، شیعه در اسلام، مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن، خلاصه تعالیم اسلام، روابط اجتماعی در اسلام، بررسی‌های اسلامی، آموزش دین و رساله‌های متعدد و دیوان شعر و حواشی او بر آثار متعدد باعث شده است تا آثار او به حدود 50 جلد بالغ شود.
این عالم بزرگ توانست در طول زندگی پر بار خویش علاوه بر بجای گذاشتن آثار فراوان شاگردان بزرگی تربیت نماید و به عنوان الگویی برتر شناخته شود.
منبع:
1- روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.
2- شخصيت‌هاي نامي جهان/ احمد دانشگر.- تهران: حافظ نوين، ‎۱۳۸۷.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید