۱۳۹۹-۰۸-۲۵

29آبان/هجوم وحشیانه رژیم شاه به حرم امام رضا (ع)

ویژگی برجسته شهر مشهد از دیگر شهرهای بزرگ ایران، وجود پر برکت حرکت ساز و مکتب ساز امام علی بن موسی الرضا(ع) بود. بی تردید شهر مشهد با وجود این بارگاه نورانی در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر گسترده ای در به ثمر رساندن آن داشته است.

رویدادهای مهمی که در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در این شهر رخ داده، شخصیتهای بزرگی که پس از پیروزی سکاندار این کشتی نجات بخش شده‌اند و نیز خیل عظیمی که در پیروزی انقلاب به شهادت رسیده اند، همه گویای این مدعا می‌تواند باشد.
حادثه تلخ 29 آبان 57 در حرم یکی از جنایات ننگین عمال پهلوی است که با یورش به صحن‌های مطهر و اقدام به تیراندازی و کشتن و مجروح ساختن مردم انقلابی همراه بود.
در روز29 آبان‏ماه‏1357 ه. ش مطابق نوزدهم ذیحجه 1398 ه. ق در جریان انقلاب اسلامى به رهبری امام راحل(‏قدس سره ) حادثه‏اى دلخراش در حرم مطهر رضوى پیش آمد. آن روزها همواره ماموران ساواك در بین مردم و زوار مراقب و گزارشگر اوضاع بودند. مردم اینان را شناسایى كردند و در محاصره خود قرار دادند. نتیجه این محاصره به زد و خورد و دستگیرى عوامل رژیم انجامید، ولى یك نفر از آنان، مجهز به سلاح كمرى فرار كرد و ماجرا را گزارش داد. ماموران مسلح به صحن وارد شدند تا دستگیر شدگان را از دست مردم نجات دهند، مردم به مقابله با آنان پرداختند. چند نفر از مبارزان كه مورد تعقیب ماموران قرار داشتند به داخل حرم فرار كردند، و ماموران ضمن تعقیب آنها به تیراندازى پرداختند كه چند گلوله به توحیدخانه مباركه اصابت كرد. سپس از طرف كفشدارى گنبد اللهوردیخان تیراندازى شروع شد، به طورى كه چند نقطه از در و دیوارهاى حرم بر اثر اصابت گلوله آسیب دید. در اثر پرتاب گاز اشك‏آور در داخل حرم عده‏اى از زوار متوحش و بى‏هوش شدند و حتى یك نفر از زوار از ناحیه پا مجروح گردید.
با ازدحام زایران و فریاد اعتراض مردم، ماموران فرار كردند. اندكى بعد استاندار خراسان به وحشت افتاد و از طریق رادیوى مشهد معذرت‏خواهى كرد. این رویداد در میان مردم مشهد بازتابى گسترده یافت.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید