۱۳۹۹-۰۸-۲۷

در نشست وبیناری مدیران ارشد کتابخانه‌های خراسان رضوی مطرح شد: تعطیلات کرونایی؛ فرصت طلایی کتابداران و مردم

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی به عنوان مدیران ارشد کتابخانه‌های خراسان رضوی، در نشست وبیناری، راهکارهای عملی افزایش دانش عمومی و همچنین روزآمدسازی خدمات کتابخانه‌ای به ویژه در روزهای کرونایی را بررسی کردند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از« قدیمی‌ترین اسناد مشاغل کتابخانه»‌ مربوط به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی که پیش از ظهر امروز در قالب شصت‌وچهارمین سه‌شنبۀ علمی‌فرهنگی این سازمان و به صورت وبیناری برگزار شد، کتابداران را افسران فرهنگی عرصۀ کتاب و کتابداری خواند و بر لزوم ترویج فرهنگ مطالعه تأکید کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی با اشاره به وجود 4میلیون و 500هزار جلد کتاب چاپی و بیش از 165هزار نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی و 58 کتابخانۀ وابسته به آستان قدس در سطح کشور اظهار داشت: کتابخانه آستان قدس با بیش از هزار سال قدمت، یکی از معتبرترین کتابخانه‌های جهان اسلام به شمار می‌رود. وی در این خصوص تصریح کرد: آن چیزی که مشخص است کتابخانه‌های آستان قدس، سرانه کتاب را به خصوص در مشهد ارتقا داده است ولی بعید می‌دانم سرانه مطالعه ارتقا پیدا کرده باشد.

اندیشگاه رضوی؛ پایگاهی برای کرسی‌های آزاداندیشی
وی در این مراسم وبیناری که با حضور وبیناری حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، برگزار شد، از همکاری مشترک دو نهاد سخن گفت و اظهار داشت: می‌توانیم با طراحی شیوه‌نامه‌های مشترک به‌خصوص درشرایط کرونایی، زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را در مشهد و استان فراهم کنیم.
حسینی، عضویت آسان، دسترس‌پذیری منابع و استفادۀ بهینه از فضای مجازی را از راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه برشمرد. وی همچنین برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را از شیوه‌های ارتقای دانش خواند و گفت: تلاش کردیم از طریق اندیشگاه رضوی راه را برای برپایی کرسی‌های آزاداندیشی که مطالبۀ چندین سالۀ مقام معظم رهبری از دستگاه‌های مختلف است هموار کنیم.
وی در ادامه، با اشاره به رونمایی از اسناد کهن کتابداری موجود در مرکز اسناد آستان قدس، گفت: اولین رسالت ما پس از صیانت شایسته از این تراث، معرفی شایسته است و سه‌شنبه‌های علمی‌فرهنگی به همین منظور طراحی شده است.

دیروز نهضت سوادآموزی؛ امروز نهضت کتاب‌خوانی
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم، اسناد کهن کتابخانه را نه فقط به عنوان یک سند قدیمی بلکه نمونه‌ای از سبک زندگی و جایگاه والای کتابخانه خواند و اظهار داشت: رونمایی از این اسناد کار ارزنده‌ای است و می‌تواند در زندگی امروز ما تأثیرگذار باشد.
وی به ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه پرداخت و تصریح کرد: امروز در بحث کتابخوانی نیاز به یک نهضت داریم. سبزیان با اشاره به شکل‌گیری نهضت سوادآموزی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: درآغاز پیروزی انقلاب در بحث بی‌سوادی نهضت راه اندازی شد و شاهد بودیم همه دستگاه‌ها و مردم به کمک هم به پیکار بی‌سوادی رفتند و در بسیاری از شهرها و روستاها جشن پایان بی‌سوادی گرفتند.وی افزود برای ترویج کتاب‌خوانی نیز نیاز به یک نهضت داریم که همه دستگاه‌ها و مردم پای کار بیایند.
سبزیان با توجه به شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: ظهور یک پدیده جدید و یک بلای منحوس باعث شد چندین سال زودتر از آنچه که ما فکر می‌کردیم مدارس و دانش‌آموزان به سوی فضای مجازی حرکت کنند.

مطالعۀ هوشمند؛ تلفیقی از فضای مجازی و کتاب
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: ما به مدل جدیدی از مطالعه دست یافتیم و آن مطالعۀ هوشمند است. وی ادامه داد: معتقدم مقاومتی که ما نسبت به فضای مجازی داشتیم و آن را رقیب سرسختی برای مطالعه می‌دانستیم، اکنون تغییر کرده و باید گفت مردم نیاز دارند سطح اطلاعات را از فضای مجازی دریافت کنند و به عمق اطلاعات از طریق فضای کتاب و حقیقی دست یابند و ترکیب این دو، مطالعۀ هوشمند را رقم می‌زند.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فضای مجازی باید در خدمت کتاب‌خوانی قرار بگیرد، گفت: در روزهای کرونایی ما بهترین فرصت را داریم تا این فرمایش را عملی کنیم. سبزیان خاطرنشان کرد: امروز یکی از رویش‌های کرونایی، استفاده صحیح از فضای مجازی برای تأمین نیازهای اطلاعاتی و دانشی مردم است. وی اضافه کرد: یکی از کارهای ارزشمندی که در سال‌های اخیر در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفته، هجرت از نگاه سنتی به کتابخانه‌ها به فضای جدید و پاسخ به نیازهای گسترده مردم در حوزه اطلاعاتی و دانشی است.

رویش‌های کرونایی
سبزیان با شاره به برگزاری کارگاه‌های مجازی ارتقای سواد سلامت، از سوی برخی از کتابخانه‌های عمومی و با مشارکت جامعۀ پزشکی در روزهای کرونایی، گفت: در دوران کرونا به برخی دستاوردهای خوب در این حوزه رسیدیم که از آن جمله افزایش رغبت مردم به مطالعه و اندیشیدن است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به دو هفته تعطیلات کرونایی پیشِ رو تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مردم این است که در این دو هفته تعطیلی چه کنیم، که ما امیدواریم کتابداران از این موقعیت استفاده کنند و فضای خوبی را برای خانواده‌ها فراهم کنند تا این رویش‌ها باعث ارتقای سطح سواد و دانش عمومی شود.
وی از همکاری مشترک با سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی استقبال کرد و گفت: ما آمادگی داریم با همکاری کتابخانه آستان قدس که کتابخانه‌ای با قدمت بالا است و دارای منابع بسیار فاخر و چهره‌هایی برجسته و توانمند در حوزۀ علم اطلاعات و کتابداری است، به صورت مشترک در استان خراسان رضوی در راستای ارتقای سطح دانش عمومی اقدام کنیم و این همکاری در سطح کشور تعمیم یابد.
سبزیان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که توانایی از مسیر دانایی می‌گذرد و یکی از رسالت‌های بیانیه گام دوم انقلاب نیز تأکید بر علم است. وی در این ارتباط با استقبال از اندیشگاه رضوی گفت: باید این مفهوم را در جامعه جا بیندازیم که مصدر ادبیات زندگی، سه عنصر «بخوانیم، بیندیشیم و عمل کنیم» است و اگر از مسیر اندیشگاه رضوی بتوان این مفهوم را عملیاتی کرد، جامعۀ ما جامعۀ رشدیافته‌تری خواهد شد.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید