۱۳۹۹-۰۸-۲۸

هم‌زمان با هفتۀ کتاب، مشترکان کتابخانه دیجیتال رضوی به 75 مرکز در کشور رسید

در هفته کتاب و کتابداری برای سه مرکز جدید، اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی فراهم شد که با این تعداد، مراکز مشترک کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به 75 مرکز رسید.

به گزارش گنجینه رضوی، رئیس بخش سازماندهی و توسعه منابع دیجیتال سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی اعلام کرد: در هفته کتاب و کتابداری برای سه مرکز مجتمع فولاد خراسان، کتابخانه عمومی شهید رجایی بجستان و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، اشتراک کتابخانه دیجیتال برای دستیابی به منابع محدود ایجاد شد. وی خاطرنشان کرد: با ایجاد اشتراک برای این مراکز، امکان بهره‌مندی آنها از کتاب‌های الکترونیکی فارسی، عربی و لاتین و همچنین مقالات الکترونیکی به زبان‌های فارسی، عربی و لاتین فراهم شده است.


مهدی کریمی با بیان اینکه با این حرکت تعداد مراکز مشترک کتابخانه دیجیتال رضوی به 75 مرکز در کشور رسیده است، از شهرداری مشهد، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، مدرسۀ علمیۀ عالی نواب در مشهد، اداره کتابخانه‌های عمومی استان یزد، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مرکز و کتابخانۀ مطالعات اسلامی به زبان‌های اروپایی در قم و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در قم به عنوان برخی مراکزی نام برد که در دوره‌های گذشته اشتراک کتابخانۀ دیجیتال رضوی برای آنها فراهم شده است.


وی گفت: کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بالغ بر 2میلیون منبع اطلاعاتی در پایگاه‌های مختلف درگاه اینترنتی خود بارگزاری کرده است که پایگاه‌های کتاب خطی، کتاب چاپ سنگی، کتاب چاپی، مقاله، پایان‌نامه، عکس و سند، کتاب الکترونیکی، نشریات دیجیتال، مقاله الکترونیکی، بریده جراید و همچنین 27 پایگاه‌ تخصصی‌موضوعی دیگر مانند قرآن، پیامبر اعظم(ص)، امام علی(ع)، امام جواد(ع)، بانوان فاطمی، نوروز، کرونا، دفاع مقدس و دانش‌شناسی، برخی از عناوین این پایگاه‌ها است.
رئیس بخش سازماندهی و توسعه منابع دیجیتال سازمان کتابخانه های رضوی خاطرنشان کرد: کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیش از یک دهه فعالیت، شامل منابعی با تمامی موضوعات مربوط به دانش بشری به ویژه موضوعات حوزۀ آستان قدس رضوی، چهارده معصوم(علیهم‌السلام)، اسلام و ایران، به عنوان یکی از معرو‌ف‌ترین کتابخانه‌های دیجیتال در کشور معرفی می‌شود و تاکنون چندین میلیون منبع اطلاعاتی را طبق شیوه‌های مطرح علمی دیجیتال‌سازی کرده و تعداد زیادی از منابع دیجیتال را نیز گردآوری کرده است و این درحالی است که امکان بهره‌مندی از 140میلیون شیء دیجیتال شامل منابع کتابخانۀ دیجیتال رضوی و همچنین پایگاه‌های اشتراکی این کتابخانه همچون نورمگز، مگیران و ... برای کاربران به صورت دسترسی محدود فراهم است.


وی اظهار داشت: منابع اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی که فاقد مسئله حق مؤلف باشد، در دسترس مستقیم محققان گوشه و کنار دنیا قرار دارد و دیگر آثار موجود به دلیل حفظ حق مؤلف، صرفاً از طریق ایستگاه‌های مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در سراسر کشور و همچنین سامانه خدمات تحویل مدرک این کتابخانه به اشخاص حقیقی واگذار می‌شود و سازمان‌ها نیز در قالب اشخاص حقوقی با استفاده از اشتراک IP، امکان دسترسی به این اطلاعات را دارند.
گفتنی است، استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با ورود به وب‌سایت این کتابخانه به نشانی digital.aqr.ir امکان‌پذیر است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید