۱۳۹۹-۰۹-۰۵

کتابخانه آستان قدس رضوی؛ پیش به سوی تولید علم، با موتور اندیشگاه رضوی و کتابخانه‌های تخصصی

رئیس کتابخانه‌های تخصصی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از حرکت به سمت مرجعیت علمی آستان قدس رضوی و تولید علم با اهرم کتابخانه‌های تخصصی و کرسی‌های آزاداندیشی در اندیشگاه رضوی خبر داد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، دکتر علی سوزنچی در گفتگو با خبرنگار گنجینۀ رضوی اعلام کرد: رسیدن به مرجعیت علمی و تولید علم به‌ویژه در حوزۀ علوم اسلامی که مطالبۀ مقام معظم رهبری است، از اهداف اصلی ایجاد کتابخانه‌های تخصصی و اندیشگاه رضوی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی است.
رئیس کتابخانه‌های تخصصی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: برای دسترسی به این اهداف بر مبنای توصیه‌های تولیت آستان قدس رضوی در جشنوارۀ انتخاب کتاب سال رضوی، اولویت‌هایی در نظر گرفته شده است که ترویج فرهنگ مطالعه، شناساندن کتابخانه آستان قدس به زائر برای پر کردن اوقات فراغت خود در مشهد و مباحث زیارت معرفتی از جملۀ آنها است. وی همچنین استفاده از نخبگان، تعامل و ارتباطات گسترده با مراکز فرهنگی و پژوهشی و نیز ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی را از مهم‌ترین اولویت‌های این مرکز در این راستا برشمرد.


رئیس اندیشگاه رضوی اضافه کرد: بر این مبنا به دنبال این هستیم که بتوانیم از ظرفیت اندیشگاه استفاده کنیم و کتابخانه را نه به عنوان قرائتخانه برای آزمون‌ها، بلکه به عنوان یک مرکز پژوهشی و پایگاه تولید دانش معرفی کنیم که در آن افکار مبادله می‌شود و افراد با توجه به نیازهای روز جامعه کار پژوهشی و تأثیرگذار در توسعۀ جامعه انجام می‌دهند.
سوزنچی به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی به صورت وبیناری در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف و به منظور گفتمان‌سازی، کارگاه‌های تخصصی مختلف با استفاده از ظرفیت نخبگان سراسر کشور به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شده است تا در دوران پساکرونا، به صورت عملیاتی وارد این حوزه شویم.
وی افزود: درکنار فعالیت‌های تئوریک و گفتمان‌سازی، کتابداران این مرکز در قالب پاتوق فرهنگی، برای عموم مخاطبان، برنامه‌های مختلفی چون زنگ کتاب، معرفی کتاب، کتاب صوتی و مسابقات کتاب‌خوانی را در دوران کرونا به صورت مجازی و از طریق کانال‌های ارتباطی در فضای مجازی اجرا می‌کنند.


سوزنچی با اشاره به وجود هشت کتابخانۀتخصصی و دو تالار پژوهشی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی گفت: در کتابخانه‌های تخصصی مخطوطات، ادبیات، علوم قرآن و حدیث، تاریخ، جغرافیا، هنر و موزه‌داری، امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) و همچنین تالار کتاب‌های لاتین و تالار محققان سعی شده است تخصص‌گرایی در نظر گرفته شود و به دنبال آن هستیم تا با تأمین منابع تخصصی هر حوزه از قبیل کتاب، نشریه، مقاله، پایان‌نامه، نرم‌افزار و پایگاه‌های اطلاعاتی، کار محقق را تسهیل کنیم و محیطی مناسب را برای پژوهشگران فراهم کنیم تا تنها دغدغۀ آنها پژوهش باشد و دغدغۀ دیگری همچون کسری منابع را نداشته باشند.


وی با تأکید بر ارتباط اندیشگاه رضوی با کتابخانه‌های تخصصی اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا با تخصصی‌سازی علوم و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی از طریق اندیشگاه رضوی، علوم اسلامی را ترویج کنیم و پیروِ فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله)، زمینه‌‌های مناسب تولید دانش در علوم انسانی و اسلامی را فراهم کنیم.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید