۱۳۹۹-۰۹-۰۵

اسناد و عکس‌های قدیمی حرم حضرت معصومه(س) در گنجینۀ رضوی

مرکز اسناد آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین اسناد تعزیه‌نامۀ وفات حضرت فاطمۀ معصومه(س) و تصاویر قدیمی حرم ایشان را در مخازن خود جا داده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس ادارۀ اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از وجود قدیمی‌ترین اسناد مکتوب و تصویری از مراسم وفات حضرت معصومه(س) و وضعیت حرم مطهر ایشان به قدمت دورۀ قاجار در مرکز اسناد رضوی خبر داد.
وی توضیح داد: برخی از اسناد مکتوب در این موضوع، شامل تعزیه‌نامۀ وفات حضرت معصومه(س) که توسط مداحان اهل بیت(ع) در مراسم‌ وفات حضرت یا روضه‌ها خوانده می‌شده است، اشعار شعرا در مدح حضرت فاطمۀ معصومه(س) و مکاتبات شخصیت‌ها و سران حکومتی با یکدیگر دربارۀ تیرگی اوضاع سیاسی در قم و وضعیت آستانۀ مقدسۀ حضرت معصومه(س) است.


دکتر الهه محبوب همچنین با بیان این‌که تصاویر ارزشمندی از حرم حضرت معصومه(س) و بافت قدیمی حرم و پیرامون آن در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، تصریح کرد: تصاویر بافت قدیمی حرم و قبرستان اطراف آن در دورۀ قاجار، دورنمای حرم و گنبد و گلدسته‌های حرم حضرت معصومه(س) در اوایل دورۀ پهلوی اول و پهلوی دوم، تصویر رواق بالاسر حضرت، عکس‌های یادگاری در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و تصویر حضور شخصیت‌ها برای زیارت از حرم ایشان بخشی از این تصاویر است.
وی با تأکید بر این‌ که از دل این تصاویر می‌توان به اطلاعات تاریخی ارزشمندی دست یافت، ادامه داد: مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی با حجم گسترده‌ای از اسناد قدیمی و منحصربه‌فرد، بخشی از هویت و حافظة ملی و اسلامی و از مراجع مهم پژوهشی در زمینه‌های تاریخی به شمار مي‌رود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید