۱۳۹۹-۰۹-۰۶

5آذر/ روز بسیج مستضعفان (تشکیل بسیج مستضعفان) به فرمان حضرت امام خمینی (ره)( 1358ش)

تشکیل بیسج مستضعفین، ارتش بیست میلیونی به فرمان امام خمینی(ره) هوشیاری و درایت بی‌نظیر حضرت امام خمینی(ره)، از جمله اساسی‌ترین عوامل در جهت خنثی‌سازی توطئه‌ها به حساب می‌آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی آمریکا در تهران و برملا شدن ماهیت سلطه‌جو و تجاوزکارانه آمریکا، شیطان بزرگ با ضربه‌ای سخت و جبران‌ناپذیر روبرو شد.

اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حکام آمریکایی، مردم و رهبران کشور و به ویژه حضرت امام(ره) را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم وی به جمهوری اسلامی، امری بعید و غیر ممکن نبوده و با توجه به سوابق این کشور در جهان، لزوم آمادگی مردم جهت مقابله و رویارویی را در کوتاهترین زمان ممکن آشکار می‌ساخت.

بر این اساس امام امت در پنجم آذر ماه سال 1358، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند.

امام خمینی (ره) درباره بسیج می‌فرمایند: ((... قضیه بسیج همان مساله‌ای است که در صدر اسلام بوده است، این مساله جدید نیست، در اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کسی در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان)).

امام خمینی(ره) 5 آذر ماه 1358 و کمتر از یک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند. ایشان در این پیام تصریح نمودند که یک مملکت بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست.

صدور فرمان رهبر انقلاب اسلامی در زمانی بود که پیش از این تاریخ، بسیج فعالیت خود را به طور آشکار  شروع نموده بود. حضور در کمیته‌های انقلاب اسلامی و تشکل‌های خود ساخته مردمی برای یاری رساندن به سپاه و بسیج در مواجهه و رویارویی با گروهک‌ها و ضد انقلاب و کمک به مردم در تامین مایحتاج در قالب محلات و مساجد از عمده عرصه‌های نقش آفرینی بسیج بود. بعد از این مرحله، تصرف سفارتخانه آمریکا در 13 آبان 1358 گام دیگر قوام بخشی بسیج بود. مرحله‌ای که سال بعد و با شروع جنگ تحمیلی وسعت بیشتری یافت، چرا که با تهاجم همه جانبه رژیم بعث عراق در شهریور 1359 بسیج که کمتر از 6 ماه از تشکیل آن می‌گذشت وارد یک نبرد تمام عیار شد. ورود بسیج با نیروهای مردمی بدون هیچ سازماندهی و پشتیبانی عملیاتی اگرچه ابهامات چندی را بوجود آورد، ولی در عمل تبدیل به برگ برنده ایران در نبرد نابرابر با عراق شد. به مرور زمان، اما این نیرو ساخت و ساختارهای خود را بازشناخت و با سازماندهی و ساماندهی، ماشین عملیاتی عراق را به گل نشاند. انجام عملیات‌هایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه و الفجر 8، کربلای 5 و... با دستاوردهای چشمگیر بخشی از کارنامه بسیج در جنگ تحمیلی 8 ساله بود.

با پایان جنگ، بسیج بار دیگر با تغییر عرصه نبرد از نظامی به اقتصادی روی به سازندگی و بازسازی کشور آورد. عرصه‌ای که پس از دوران سازندگی بر محوریت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی استوار بوده است. به واقع در طول این سال‌ها با همکاری و همیاری و اجرایی ساختن بسیاری از پروژه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تلاش داشته تا در همان جبهه نبرد با استکبار به عنوان مدافع نظام در خط مقدم نبرد پیکار نماید.

از این منظر بسیج یک گفتمان سازمان یافته عملیاتی در حوزه‌های اجرایی جامعه است که همواره خود را آماده مقابله و مواجهه در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌بیند. بسیج نهادی اجتماعی با کارکردهای اجتماعی است که با هدف پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به وجود آمده و دوام و قوام آن به نظام اسلامی پیوند دارد. از این دیدگاه است که رهبر انقلاب اسلامی تاکید دارند که بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است و بار دیگر تصریح نمودند که انکار بسیج، انکار بزرگ‌ترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.

منبع:

1-روزها و رويدادهاي سال شمسي/ به کوشش موسسه اوج فرهنگ به سرپرستي محمد تقي ملبوبي؛ زير نظر دفتر امور فرهنگي وزارت کار و امور اجتماعي.- قم: برگزيده، ‎۱۳۸۴.

2-سایت تبیان

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید